– Setter ikke folk i bås

Lite handling: Mangfoldskontakt i Innlandet, Kee Chiz Kok, synes det er mye prat og for lite handling. Han ønsker seg flere frikjøpte mangfoldskontakter. (Foto: Martine Grymyr)

I Nordland har de fått dreisen på mangfoldsarbeidet. Hemmeligheten er å tenke "vi", og ikke "de".

18.09.2024 av Martine Grymyr
Sist oppdatert: 22.10.2024

– Mangfoldsarbeidet i Nordland lå nede i mange år. Da vi skulle ta tak i det igjen, visste vi at vi ikke hadde noen interesse av å sette folk i bås. Vi ville se helheten, og løfte fram og håndtere de utfordringene som vi hadde, forteller Sissel-Anne Clausen, nestleder i Fagforbundet Nordland.

– Vi visste i hvert fall at vi måtte gjøre noe.

Vi møter Clausen sammen med fylkets mangfoldskontakt, Faith Westeng, som kom til Norge fra Kenya for 20 år siden. De to er skjønt forente i hvordan godt mangfoldsarbeid skal gjøres.

– Vi begynte tidlig med ei samling hvor vi snakka om et anstendig arbeidsliv, og da dro vi mangfold inn i det. Vi inviterte folk til å snakke om sine utfordringer og det de tenker om fagforeninger. Vi veit jo at folk kan ha forskjellige grunner til hvorfor de ikke er organiserte, sier Clausen.

Har en plan: Sissel-Anne Clausen er nestleder i Fagforbundet Nordland og har helt klare tanker om hvordan drive mangfoldsarbeid. (Foto: Malin Lundbakk)

Mangfold er en del av alt

Mangfoldsarbeidet i fagbevegelsen ble nylig satt høyt på dagsorden igjen, etter at LO, i samarbeidet med Norsk Folkehjelp, utarbeida et tipshefte med praktiske råd for å rekruttere tillitsvalgte med for eksempel minoritetsbakgrunn.

For her har fagbevegelsen en jobb å gjøre. Rundt 15 prosent av medlemmene i Fagforbundet har flerkulturell bakgrunn, mens denne gruppa representerer bare ni prosent av de tillitsvalgte. Én av tre fagforeninger har ikke representasjon fra medlemmer med minoritetsbakgrunn, viser en Fafo-rapport fra 2023.

– Vi har forventninger fra sentralt og, som vi prøver å innfri. Samtidig prøver vi å holde på vår egen metode. Det skal være helt naturlig at vi tenker mangfold, uansett om vi verver, har møter eller opplæring. Samme hva vi gjør, så skal mangfold være en del av det, forteller Clausen, og får støtte fra kollega Westeng:

– Vi må ha respekt for at folk har forskjellige bakgrunner og kanskje ikke vil engasjere seg. Jeg tror dette er et arbeid som ikke lar seg løse på én, to, tre. Det kommer gradvis, og etter hvert. Vi mener jo at fagforeninger og styrer må gjenspeile medlemsmassen, og da må det gjenspeile hele medlemsmassen.

Engasjert: Faith Mwambi Westeng er en engasjert mangfoldskontakt i Fagforbundet Nordland. (Foto: Privat)

Ikke bare minoriteter

Mangfold er et bredt begrep. I Nordland består mangfoldsutvalget av folk med blant anna flerkulturell bakgrunn, samisk bakgrunn og forskjellige legninger.

– Mangfold er ikke bare minoriteter, mangfold er stort. Det er viktig å ikke sette folk i bås, og vi er veldig opptatt av at det heter «vi» og ikke «de». Ingen liker å bli satt i bås. Det er viktig at alle skal føle at de er verdifulle og blir satt pris på og kan delta i dette organisasjonslivet som vi setter så pris på, sier Westeng.

Må få fram verdiene våre

I Innlandet fylkeskrets er det Kee Chiz Kok, opprinnelig fra Malaysia, som leder mangfoldsnettverket. Til daglig jobber han med å behandle søknader om startlån i Sør-Odal og Nord-Odal, og her møter han mange med flerkulturell bakgrunn.

– Jeg liker denne jobben, jeg liker å kunne hjelpe folk. Mange innvandrere vet ikke hvordan boligmarkedet funker i Norge. Det er ikke sånn som de har det i hjemlandet, man kan ikke bruke penger fra madrassen, sier Kok.

– Hva med de som ikke kan språket skikkelig, eller ikke tør å stille spørsmål? De må man passe på. Det var derfor jeg begynte å jobbe med mangfoldsarbeid. Kanskje de har dårlig erfaring med fagorganisasjoner fra tidligere. Språk er én ting, men vi må også gi dem en forståelse av hva en fagforening faktisk er, forteller Kok, og fortsetter:

– Man trenger ikke finne opp hjulet på nytt, vi må profilere oss bedre. Vi må bli flinkere til å få fram verdiene våre, og ikke bare snakke om LO Favør. OSS – altså omtanke, solidaritet og samhold – er verdier som mange kulturer har og mange vil kjenne seg igjen i.

– Ikke her for å drikke kaffe

Mangfoldsarbeid må gjøres lokalt, sier Kok. Han mener det er grenser for hvor nyttig det er med rapporter og samlinger, når de tillitsvalgte i virkeligheten ikke har tid til å prioritere mangfoldsarbeidet.

– Mange tillitsvalgte jobber frivillig, de er ikke frikjøpt. En ildsjel kan brenne opp, så hvordan holder vi liv i den ilden? Det blir mye prat, det mangler handling. Jeg er ikke i denne rollen for å drikke kaffe og spise baguette på samlinger.

Løsninga er å frikjøpe flere som kan jobbe med mangfoldsarbeid, mener Kok. Helst to, men minst én i hvert fylke, som kan hjelpe foreningene, følge opp, motivere og koordinere.

– Det er et strukturelt problem når foreningene av forskjellige grunner ikke svarer på henvendelser fra fylket eller utvalget. Det krever en som har mulighet til å være med på aktiviteter, svare på spørsmål og følge opp skikkelig. Men folk er for opptatt, de prioriterer ikke dette arbeidet, de synes ikke det er viktig, eller de har ingen kandidat til oppgaven. Jeg synes lokale foreninger også burde ha en mangfoldskontakt, som kan jobbe med dette på lokalt nivå, sier Kok.

Gi medlemskapet ei mening

Det er de tillitsvalgte som er nøkkelen. Det er de som er nærmest medlemmene, som verver mest og som er vårt sterkeste våpen. Kok mener forbundet har mye å vinne på å bygge opp de tillitsvalgte enda mer.

– Vi må skape noe som er vanskelig å kopiere. Den kontakta mellom mennesker er veldig viktig. Det er verdier vi kjemper for, og verdier vi må kommunisere. Vi trenger medlemmer som stiller opp, vi må gi dem mer mening med medlemskapet enn å bare betale kontingent.

Kok, eller KC, som han foretrekker å kalles, har tro på at tett oppfølging og oppsøking er viktige ingredienser i mangfoldsarbeidet. For eksempel er Fagforbundet Nord-Østerdal et fast innslag hos voksenopplæringa når de lærer om arbeidsliv.

– Det er veldig viktig å ta vare på hver eneste henvendelse. Hvis noen lurer på hva en fagforening er, inviter dem til å bli med på et styremøte, la dem se hva vi diskuterer. Mange tenker at de ikke er flinke nok til å være aktive, til å være tillitsvalgte. Husk at Janteloven finnes i flere kulturer enn den norske, forteller Kok.

Ingen midler til frikjøp

I Fagforbundets arbeidsutvalg følger Svend Morten Voldsrud opp mangfoldsarbeidet. Han synes det er trist å høre at noen av nettverkskontaktene opplever at det er for lite handling.

– Vi er avhengig av å spille på lag med nettverkskontaktene og deres kompetanse på feltet. Skal vi lykkes med mangfoldsarbeidet, må det bli en integrert del av det daglige arbeidet vårt, sier Voldsrud.

Per i dag ligger det ikke midler til frikjøp fra sentralt øremerket til nettverkskontakter.

– Men noen fylkeskretser har valgt å frikjøpe nettverkskontakter ved behov, for eksempel i forbindelse med arbeidsplass- og skolebesøk, tillitsvalgtopplæring, valgkomitéopplæring og samlinger, forklarer Voldsrud.

Fem tips for bedre mangfoldsarbeid:

1. Undersøk muligheter for skolering. Hvis dere tenker at dere ikke har nok kunnskap og kompetanse om hvordan jobbe med mangfold, ta kontakt med forbundet eller Norsk Folkehjelp.

2. Skap inkluderende arenaer for å møtes. Finn ut hvorfor enkelte ikke møter opp på det sosiale eller faglige. Det kan eksempelvis være alkohol, tidspunkt/sted for møter eller overnatting på samlinger som fører til at enkelte ikke deltar.

3. Ha et bevisst forhold til hvem dere inviterer til å holde kurs eller snakke for medlemmer. Pass på å også invitere tillitsvalgte eller andre med minoritetsbakgrunn til å snakke.

4. Alle trenger rollemodeller. Er det mulig å innføre en mentorordning hos dere, der en med lengre erfaring bistår nye tillitsvalgte? Det er ofte mindre skummelt å ta på seg verv hvis man får oppfølging.

5. Manglende språkkompetanse betyr ikke manglende kompetanse. Pass på kompliserte fagforeningsuttrykk, og ikke la strenge krav til norsk bli et hinder for deltakelse. Bruk tolk om det trengs.

Les mer og finn flere tips i heftet Mangfold i fagbevegelsen.