Statsbudsjettet for 2025
Fagforbundet vil først og fremst fremheve at budsjettforslaget fra Kunnskapsdepartementet er godt og går i riktig retning.
24.10.2024
av
Susanne Skjørberg
Sist oppdatert: 24.10.2024
Styrket etter- og videreutdanningstilbud til hele laget som jobber elevrettet
Gjentatte undersøkelser viser at mange av de som i dag jobber med barn i barnehage og skole, i liten grad får tilbud om etter- og videreutdanning. Siste rapport om skolemiljøansatte i skolen, viser for eksempel at halvparten av skolemiljøansatte har ikke fått tilbud om faglig utvikling på sin nåværende arbeidsplass og det er kun 16 prosent som har tatt fagbrev/videreutdanning (NIFU-rapport 2023:15).
Å investere i alle ansatte som jobber med elevene, vil styrke tilbudet til barn- og unge og sannsynligvis også være en god samfunnsøkonomisk investering. En rekke undersøkelser og utvalg har pekt på at laget rundt eleven må styrkes. Det samme behovet blir også pekt på i tilrådinger som går på tiltak for å betre den psykiske helse til barn og unge, og tilrettelegging av skolehverdagen for elever som trenger spesiell oppfølging.
I statlige kompetansehevingstiltak, må hele laget som jobber elevrettet inkluderes. Vi støtter derfor utviklingen det legges opp til i videreutdanningsordningene. Vi er samtidig bekymret for at det reelle kompetansebehovet vil overstyres av juridisk kompetansekrav og at regelverksetterlevelse blir viktigere enn å styrke kompetansen der det er størst behov.
Vi håper derfor at det i ordningen vil bli fulgt opp at det utvikles flere fagskoletilbud og andre tilbud som retter seg flere yrkesgrupper i SFO og skole. Statlige initiativer til etter- og videreutdanning må innrettes på en slik måte at alle yrkesgrupper over tid får et tilbud.
Vi ser videre frem til oppfølgingen av anmodningsvedtak nr. 472 (2022-23) om strategi for å styrke laget rundt læreren og eleven. Vi erfarer at mange skoleledere og lærere ønsker å styrke laget med assistenter, barne- og ungdomsarbeidere og andre faggrupper. I tillegg er tjenestene rundt skolen, som for eksempel god tilgang til faglige ressurser som støtte i møte med elever og foreldre med særskilte behov, viktig.
Særskilt satsning på kompetanse og kvalitetstiltak for ansatte i SFO i forbindelse med ny rammeplan
Fagforbundet støtter forslaget om 10 mill. kroner i 2025 til kvalitet i SFO og økt kompetanse for de ansatte der. Det er behov for en egen satsning på kompetanse- og kvalitetstiltak for ansatte i SFO i lys av innføring av rammeplan. Vi håper dette er begynnelsen på en større opptrapping rettet mot å heve kompetanse for hele laget rundt eleven.
Vi ser videre frem til oppfølgingen av anmodningsvedtak nr. 906, om bemannings-situasjonen i SFO og tiltak for å bedre bemanning og kvalitet.
Fagbrev på jobb
Med økte kvalitets- og kompetansekrav i offentlige tjenester, er det viktig at det er reelle muligheter for den enkelte til å tilegne seg den kompetansen som kreves for å møte disse kravene. Fagbrev på jobb er viktig for å gi voksne uten fullført videregående opplæring en realistisk vei til formalisert kompetanse og sikrere tilknytting til arbeidslivet.
Forutsigbare praktiske rammer og tilstrekkelige økonomiske vilkår er avgjørende for mange for å fullføre et fagbrev. Mange voksne har økonomiske forpliktelser som tilsier at de har behov for å være i full jobb. I tillegg vet vi at mange assistenter og vikarer må ta de vaktene de får tilbud om, som kan gjøre det utfordrende å kombinere med utdanning. Fagforbundet foreslår derfor at det avsettes mer ressurser til Fagbrev på jobb enn det som ligger i budsjettet i dag.
Flere studieplasser i høyere yrkesfaglig utdanning
Regjeringen følger opp løftene i Hurdalsplattformen med tusen nye studieplasser i fagskolene. Fagforbundet er svært fornøyd med at regjeringen ser at det er behov for plasser innenfor helse- og velferdsfag, fag som er viktig innenfor det grønne skiftet og tekniske fag.
Helsetjenestene står overfor store utfordringer med en aldrende befolkning og med å møte behovet for gode helse- og omsorgstjenester med nok og kompetent personell. NAVs bedriftsundersøkelse viser at det er knapphet på helse- og sosialfaglig personell, og SSB-framskrivinger viser at denne vil øke. Gitt utfordringsbildet, mener vi det er gode grunner til å styrke kapasiteten i fagskolesektoren.
Det er også behov for styrking av fagskoleutdanning i oppvekstsektoren. Utfordringa til nå har vært liten kunnskap særlig blant arbeidsgivere om hva dette utdanningstilbudet kan bidra med for å styrke kvaliteten i tjenestene, i tillegg til at ansatte uten fagbrev/høyere utdanning og ansatte med fagbrev i liten grad prioriteres i etter- og videreutdanning. Vi mener det er særlige behov for at flere får et fagskoletilbud innenfor barn- og unges psykiske helse og utfordringer knyttet til skolevegring.
Det er behov for å få ned saksbehandlingstiden for akkreditering i høyere yrkesfaglig utdanning og Fagforbundet mener det er et godt tiltak å styrke kapasiteten i NOKUT. Vi støtter videre satsningen på forskning på fag- og yrkesopplæringen og høyere yrkesfaglig utdanning. Fagskolene er en sektor som bidrar med avgjørende kompetanse for Norge fremover. Fagforbundet støtter også etableringen av nasjonalt studentombud for fagskolestudentene.
Etablering av bransjeprogram for helse- og omsorg
Fagforbundet er svært fornøyd med at regjeringen etablerer bransjeprogram innenfor helse- og omsorgssektoren, jf begrunnelse av behov over. Vi har tidligere erfart at programmet bidrar til et løft i sektoren, og vi opplever at det er et stort behov for kompetanse og utvikling innenfor helse- og omsorg. Vi ser frem til det videre arbeidet! Fagforbundet støtter også den generelle styrkingen av treparts bransjeprogram i budsjettet.
Viktig støtte til skole-NM og WorldSkill
Fagforbundet er glade for og støtter tilskudd til skole-NM og WorldSkills. Skole-NM har blitt et viktig verktøy i fag- og yrkesopplæringa, og er en pedagogisk metode som bygger fagstolthet, motivasjon og mestringsglede hos yrkesfagelever. Skole-NM har også blitt en viktig arena for å synliggjøre yrkesfagene, og å bygge nettverk mellom skoler, opplærings-kontor, bransjer og næringsliv.
Økonomien lokalt er avgjørende
Selv om budsjettene for kommuner og fylkeskommuner ikke ligger under Utdannings- og forskningskomiteens budsjett, vil vi gjerne peke på bekymringen knyttet til økonomien hos kommunene og fylkeskommunene.
Handlingsrommet til kommunen og fylkeskommunen som barnehageeiere, skoleeiere og ansvarlig for SFO svekkes når rammene totalt ikke er tilstrekkelige. Når kommunenes lovpålagte oppgaver øker uten at det fullfinansieres, minimeres kommunenes handlingsrom, som igjen kan generere flere føringer og lovkrav.
Fagforbundet mener vi må ha tillitt til lokaldemokratiet og at partene lokalt kan finne gode løsninger, men det forutsetter handlingsrom og tilstrekkelig økonomi. Det krever også at ansvar og oppgaver i andre sektorer ikke blir så krevende at midler til oppvekst og utdanning krympes.