Til hovedinnhold

Møre og Romsdal fylkeskommune valgte KLP etter pensjonsanbud

FORNØYD: Odd Haldgeir Larsen, nestleder i Fagforbundet og styremedlem i KLP, mener arbeidstakerne kommer godt ut av fylkeskommunens valg.

FORNØYD: Odd Haldgeir Larsen, nestleder i Fagforbundet og styremedlem i KLP, mener arbeidstakerne kommer godt ut av fylkeskommunens valg. (Foto: Werner Juvik)

Pensjonsleverandøren, som er eid av kundene, viste seg å være best på både pris og kvalitet.

25.10.2024 av André Haugen
Sist oppdatert: 05.11.2024

Med høyrebølgen i Kommune-Norge har flere satt pensjonen til de ansatte ut på anbud i år. Én av dem var Møre og Romsdal fylkeskommune, som nylig bestemte seg for å beholde KLP som leverandør.

Det skjer etter at rådgivningsselskapet AON undersøkte pris og kvalitet i tilbudene fra både KLP og Storebrand. KLP viste seg å være klart best på begge kri­teriene.

Trygt valg

Det gleder Odd Haldgeir Larsen, nestleder i Fagforbundet og styremedlem i KLP.
– Når det først er en anbudsprosess i gang, er vi er selvfølgelig fornøyd med at KLP kommer best ut og forblir fylkeskommunens pensjonsleverandør. Da får arbeidstakerne beholde en trygg leverandør med den beste veiledningen i pensjonsspørsmål, og vi som deres representanter beholder innflytelse, sier han.

I handlingsprogrammet er det vedtatt at forbundet vil arbeide for brede fellesordninger, og at forvaltning og administrasjon av pensjonsordningene skal skje i pensjonskasser eller gjensidig eide selskaper der medlemmene har innflytelse.

Det har man i KLP. Kunder som kommuner, fylkeskommuner og helseforetak er også eiere, og verdiene går tilbake til kundene i fellesskapet. Og medlemmene har innflytelse gjennom at organisasjoner som Fagforbundet har styreplass i selskapet. I tillegg er størrelsen til KLP viktig, og sørger for at kostnadene fordeles i et stort og stabilt fellesskap.

Ulike eiermodeller

I motsetning er Storebrand privateid og har svært få kommuner som kunder. Det gir en sårbarhet og risiko for at medlemmene blir sittende igjen med en dårligere tjeneste, uten muligheten til å påvirke.

De ulike eierskapsmodellene var også hovedargumentet til arbeidstakerrepresentantene i Hovedsamarbeidsutvalget da de talte imot anbudsprosessen. Der deltok blant andre Viggo Jordahl, som er hovedtillitsvalgt for Fagforbundet i fylkeskommunen.

Utvalget trakk fram at eventuelt overskudd i KLP enten går til å styrke soliditeten i selskapet eller går tilbake til eierne. De påpekte at tilbydere som Storebrand er markedsstyrt, med private eiere i inn- og utland som forvalter selskapets utbytte.

– Denne forskjellen er vesentlig i vår prinsipielle holdning til nye tilbydere av tjenestepensjon, skrev de tillitsvalgte.

Slik konkluderte AON

I anbudet var pris vektet 60 prosent, mens kvalitet ble vektet 40 prosent. Kvalitet ble delt inn i tre kriterier: kompetanse, system og service.

  • Evalueringen viste at KLP samlet sett hadde lavest pris.
  • Kompetanse: KLP ble vurdert til beste leverandør på basis av større volum og bedre bredde i kompetanse på de fleste områder.
  • System: KLP ble evaluert til beste leverandør på basis av en mer faglig detaljert tilbudsbesvarelse i det skriftlige tilbudet, samt at risikoen framsto som lavere på bakgrunn av lengre historikk som operativt system og utviklingsressurser med mer fokus på offentlig tjenestepensjon.
  • Service: KLP ble vurdert bedre på service til medlemmer på bakgrunn bedre rutiner ved telefonhenvendelser, samt mer vekt i tilbudet på informasjon til alle grupper.
  • Samlet fikk KLP karakteren 6, mens Storebrand fikk 4,8. Beste karakter var 6.
;
Hei, jeg er Fagforbundets chatbot. Hva kan jeg hjelpe med?