Styrking av Kompetansen i Skolen: Kompetansepluss-ordningen
Regjeringen har nylig annonsert en betydelig investering på 87 millioner kroner gjennom Kompetansepluss-ordningen, som skal styrke opplæringen på arbeidsplassen for arbeidstakere med lav formell utdanning. Dette inkluderer også ansatte i skolen.
05.03.2025
Sist oppdatert: 05.03.2025
Hva er Kompetansepluss-ordningen?
Kompetansepluss-ordningen er en nasjonal satsing som har som mål å styrke grunnleggende ferdigheter som lesing, skriving, regning, digitale ferdigheter, samt norsk og samisk. Ordningen er spesielt rettet mot arbeidstakere som har behov for å forbedre sine ferdigheter for å kunne delta mer aktivt i arbeidslivet.
Du kan lese mer om ordningen her
Hvorfor er dette viktig for skoleansatte?
Ansatte i skolen spiller en avgjørende rolle i elevenes læring og utvikling. Ved å styrke deres grunnleggende ferdigheter, kan de:
- Forbedre undervisningen ved å bruke mer effektive metoder og verktøy.
- Øke sin digitale kompetanse, noe som er viktig i en stadig mer digitalisert undervisningshverdag.
- Styrke sin faglige utvikling og motivasjon for videre kompetanseheving.
Hvordan fungerer ordningen?
Over 300 virksomheter over hele Norge vil motta støtte gjennom Kompetansepluss-ordningen. Midlene fordeles på ulike prosjekter, inkludert:
- 132 prosjekter innen Kompetansepluss arbeid
- 35 prosjekter innen Kompetansepluss frivillighet
- Midler til forhåndsgodkjente tilbydere
Eksempler på opplæringstiltak
For skoleansatte kan opplæringstiltakene inkludere:
- Språkopplæring for å styrke norsk- og samiskkunnskaper.
- Digitale ferdigheter for å kunne bruke digitale verktøy effektivt i undervisningen.
- Helse, miljø og sikkerhet (HMS) for å sikre en trygg arbeidsplass.
Betydningen av Kompetansepluss
Kompetansepluss-ordningen er en viktig investering i fremtidens arbeidskraft. Ved å styrke de grunnleggende ferdighetene til ansatte i skolen, bidrar vi til å skape et mer inkluderende og kompetent arbeidsliv. Dette er ikke bare til fordel for de ansatte, men også for elevene og samfunnet som helhet.