Fagforbundet Molde er på lag med Midsund jenter 15-17.

Trening, utstyr, pizza og brus til Midsund jenter

Etter treninga 23. mai møtte Frode Raknes fra Fagforbundet Molde opp med pizza og brus til jentene etter trening, noe de satte stor pris på.

Intervju med tillitsvalgt Gretel Jean Fundal-Svendsvik

Fagforbundet Molde og Midsund J15-17 samarbeider om likestilling på fotballbanen og i arbeidslivet.

Samarbeidsavtale mellom Fagforbundet Molde og Midsund J15-17

Wenche Hol, leder i Fagforbundet Molde tok initiativet til å være med i fotballprosjektet. Sammen med styremedlem Frode Raknes kontaktet de lokale fotballklubber for å høre om noen satset på jentefotball. I Midsund IL fikk de respons, og ikke lenge etter var samarbeidsavtale i boks.

Laget rundt barnet

Det sies at det krever en hel landsby for å oppdra et barn, det ligger nok noe i dette utsagnet. Derfor trenger vi hele laget med flere yrkesgrupper for å kunne gjøre denne jobben med god kvalitet.

Fotballer som brukes i Toppserien Kvinner 2023, deles ut til lokale jentelag.

#Alle jenter på bana

Stig Eivin Meisal er leder for Fagforbundet Ålesund og er opptatt av å støtte lokal jentefotball. Engasjementet har blant annet bidratt til at prosjektet #Alle jenter på bana, har fått mange nye fotballer å bruke denne sommeren.

Minstelønn

I Norge er det ingen generell lovfestet minstelønn, med unntak for ansatte i ni bransjer. Formålet med minstelønn i de aktuelle ni bransjene, er å hindre at utenlandsk arbeidskraft får dårligere lønns- og arbeidsvilkår enn det som er vanlig i Norge.

Turnuskalkulator

Fagforbundets turnuskalkulator er et nyttig verktøy som nå er tilgjengelig. Kalkulatoren beregner reduksjon i arbeidstid per uke og ny ukentlig arbeidstid.

Datoer for årsmøter i fagforeningene i 2023

Her er en oversikt over tidspunktene for årsmøtene til fagforeningene i Møre og Romsdal i 2023.

Endringer i arbeidsmiljøloven om retten til heltid

Fra 1.1.2023 kommer det endringer i arbeidsmiljøloven om heltid.

Endringer i satsene for kjøregodtgjørelse

Fra 1. januar 2023 øker satsene i statens reiseregulativ.

Deltakere på fase 2 kurs i Møre og Romsdal våren 2022

22 deltakere gjennomførte nylig fase 2 kurs

Årets første fase 2 kurs ble arrangert 4. - 8. april og 2. - 6. mai.

Arbeidsforholdene for ansatte i brukerrettede velferdstjenester

Dette er et brev som Fagforbundet ved leder Mette Nord, har sendt til statsråd Ingvild Kjerkol i Helse- og omsorgsdepartementet

Uttalelse om fagskoleutdanning

På representantskapsmøtet 27. - 28. oktober ble det vedtatt en uttalelse der vi krever innføring av fagskoleutdanning i barnehage og skole.

Representantskapsmøtet ble gjennomført 27. - 28. oktober 2021

Det er nå mulighet til å søke om opptak til deltidsstudiet "ledelse og digitalisering" på Høgskolen i Innlandet

Dette studiet er på 30 studiepoeng og er heldigitalt. Studiet har oppstart i september og er gratis for våre medlemmer.

Ferieoversikten til regionskontoret

Her er en oversikt over sommerferien til de ansatte og frikjøpte på regionskontoret.

LO kommune ble enig med KS i kommuneoppgjøret, dermed ingen streik.

LO Kommune og KS er enige om et lønnsoppgjør som sikrer LOs medlemmer i kommunene mellom 10.000 og 22.000 kroner mer i året. I tillegg skal det gjennomføres lokale forhandlinger.

Fagforbundet tar ut ytterligere 397 medlemmer i streik

Hvis forhandlingene mellom Fagforbundet og KS resulterer i brudd vil det bli tatt ut ytterligere 397 medlemmer i streik i Møre og Romsdal fra 1. juni 2021.

Fagforbundet tar ut 182 medlemmer i streik i kommuneoppgjøret i Møre og Romsdal

Hvis ikke det blir enighet i forhandlingene mellom Fagforbundet og KS vil det bli tatt ut 182 medlemmer i streik i Møre og Romsdal fra 27. mai 2021.

Alle skal med i lønnsoppgjøret!

Lønnsoppgjørene for 2021 er i full gang og vi har fått et resultat i frontfaget med ei ramme på 2,7 prosent i lønnstillegg.