Dette mottar nye medlemmer

Først ut og helt på sin plass: En gratulasjon som fagorganisert!

Først ut og helt på sin plass: En gratulasjon som fagorganisert! (Foto: Skjermdump)

Som tillitsvalgt har du kanskje vært medlem en stund, kanskje så lenge at du selv mottok velkomstbrev på papir - i postkassa? For noen år siden ble velkomstpakken digital - her kan du se hva nye medlemmer mottar av informasjon fra Fagforbundet nasjonalt.

02.05.2024 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 02.05.2024

– Som tillitsvalgt kan det være greit å holde seg oppdatert på hva nye medlemmer får av informasjon når de melder seg inn, sier Morten Helland, enhetsleder for medlemsfordeler i Fagforbundet.

Morten Helland
Morten Helland (Foto: Geirmund Jor)

Ved å få så mange som mulig til å lese e-postene er det flere misforståelser som kan unngås.

– Som for eksempel at noen blir overrasket når de etter to måneder får en faktura på 86 kroner for advokatforsikring, det har de fått informasjon om i to av mailene. Eller når faktura for gruppelivsforsikring kommer i posten, den trenger du ikke å betale hvis du ikke ønsker denne forsikringen, og dette kommer også fram i mailene, forteller Helland.

Mange vet ikke om Vipps-avtale

Fagforbundets servicesenter får også en del henvendelser som gjelder Vipps.

– Mange har altså en Vipps-avtale som innebærer automatisk efaktura, som de ikke er klar over at de samtykket til. Da reagerer de når det kommer en efaktura på advokatforsikringen vår rett på konto. Men avtalen om efaktura og Vipps er altså et anliggende mellom privatpersonen og Vipps, sier Helland.

– Les informasjonen

– Min oppfordring er at både tillitsvalgte og medlemmer må lese og kjenne til denne informasjonen, sier enhetslederen.

Her er de fem e-postene som går ut automatisk til nye medlemmer over en periode på noen uker.  (gule felter vil være ferdig fylt ut til medlemmet).

E-post 1:
Ønsker velkommen, handler om medlemskapet, fagforeningstilhørighet og velkomstgave.

Velkomstbrev

E-post 2:
Om kollektive forsikringer, blant annet gruppelivsforsikring (Fagforbundets uføre-, livs-, og ulykkesforsikring). Denne sendes også som påminnelse til dem som ikke har åpnet den.

E-post 3:
Om LO Favørs medlemsfordeler som privatperson og info om verving/vervepremier

E-post 4: Om stipendordningen

E-post 5:
Om advokatforsikringen (som du aktivt må si nei til hvis du ikke ønsker den)

velkomstbrev

Se alle e-poster i full versjon (pdf)