Kulturlivet må eies av hele befolkningen

May-Britt Sundal, leder for Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst i Fagforbundet (Foto: Birgit Dannenberg / Fagforbundet)

Fagforbundet sysselsetter kulturarbeidere med ulik kompetanse i hele kultursektoren. Teknikere, kulturskolepedagoger, ungdomsarbeidere, museumsarbeider og kinoansatte - for å nevne noen. Det er viktig at hele befolkningen får tilgang til det offentlig finansierte kulturlivet. Særlig må barn og ungdom få tilgang til kommunale kulturarbeideres kompetanse.

25.05.2022 av Heidi Anderssen-Dukes
Sist oppdatert: 25.05.2022

Siden Kulturrådet sendte ut en undersøkelse om mangfold i kulturlivet før jul, har det versert en debatt om det bør stilles krav til mangfold i kultursektoren eller ikke. Som et bidrag i denne debatten skrev Fagforbundet en kronikk i Kulturplot som vekta nettopp behovet for et kulturliv som favner hele befolkningen, og at vi må også tenke på klasse og utdanningsnivå når det gjelder inkludering i kulturlivet.

Tilsammen når alle kulturtjenestene fram til hele befolkningen, men da må de få mulighet til å utveksle kompetanse og samarbeide tverrfaglig. Det krever tillit fra ledelse, det krever politisk vilje i kommunene og det krever at ansatte anerkjenner hverandres kompetanse - til det beste for innbyggerne.

Les kronikken i Kulturplot her.