pressebilder May-Britt Sundal

Takk for innsatsen dette halvåret!

Jeg ønsker dere alle sammen en riktig god sommer.

Hagefest

Biblioteket er en hjørnestein i et velfungerende og rettferdig samfunn

Slik innledet Marianne Bratsveen sitt innlegg under Lillehammer Litteraturfestival.

FORNØYD, MEN UTÅLMODIG: Mette Nord er glad for at arbeidet med ny barnehageenighet er i gang, men mener regelverket må på plass raskt.

Fornøyd med gode føringer for framtidas barnehage

– Det er oppløftende at et samlet storting jobber med et felles grunnlag for en ny barnehagelov, sier Fagforbundets leder Mette Nord. Hun trekker spesielt fram føringene for videre arbeid med bemanning, opptaksregler og pensjonstilskudd.

Nestleder Helene Skeibrok har ledet forhandlingene med Spekter Helse for Fagforbundet.

Forhandlingene i sykehusene er ferdig

Partene kom mandag 24. juni til enighet i avsluttende sentrale forhandlinger for Spekter Helse, område 10 og 13.

May-Britt Sundal, medlem av arbeidsutvalget AU i Fagforbundet, leder Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst300419

Hilsen fra May Britt: De ansatte må ha det bra for at barna skal trives!

Den første sommermåneden er her! Les mer om blant annet ny opplæringslov, rammeplanen for SFO og skolebibliotekene. I tillegg har jeg skrevet en kronikk om den emosjonelle arbeidsbelastningen i arbeidet med barn.

Prisutdeling litteraturfestival

Fagforbundet delte ut debutantpris

Fagforbundet har i år delt ut et debutantstipend sammen med Forfatterforbundet og LO. Utdelingen skjedde på Lillehammer litteraturfestival, under Fagforbundet, Forfatterforbundet og LOs hagefest.

Illustrasjon.

Lik lønnsøkning gir ulike tillegg. Hvorfor?

De fleste har vel fått med seg at ramma for lønnoppgjørene i år er 5,2 prosent. I løpet av forhandlingene blir partene enige om hvor høye lønnsøkninger næringslivet kan tåle og det legger lista for alle oppgjørene i både privat og offentlig sektor.

De ansatte må ha det bra for at barna skal trives

Et stort arbeidspress forverrer tilstanden i emosjonelt krevende yrker, og det er ekstra viktig at alle yrkesgruppene i barnehagen får brukt sin kompetanse.

Kom i havn: forhandlingslederne f.v Utdanningsforbundets Ann Mari Milo Lorentzen, Fagforbundets Anne Green Nilsen, Administrerende direktør i PBL Jørn-Tommy Schjelderup og Marit Solheim fra Delta.

Resultat i lønnsoppgjøret for PBL-barnehager

Etter to lange dager med både krevende og konstruktive forhandlinger ble det enighet i lønnsoppgjøret for ansatte i PBL-barnehager. – Vi er godt fornøyd med et resultat på linje med kommuneoppgjøret, sier forhandlingsleder Anne Green Nilsen.

Mette Nord, leder i Fagforbundet under KS-forhandlingene.

Enighet i kommuneoppgjøret – godt resultat for alle

Det er enighet i lønnsoppgjøret i kommunesektoren for LO Kommunes medlemmer. – Hele laget har fått et godt oppgjør, sier LO Kommunes leder, Mette Nord.

Leder av Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst

Høytidsdager og inneklemte muligheter

Mai-hilsen fra May-Britt

Kvinnelig lærer i et klasserom med barn

Ansatte har krav på trygge arbeidsplasser

Kunnskapsdepartementet har fremmet forslag til endringer i opplæringsloven, et av forslagene er å innføres regler om avverging av skade og bruk av fysisk inngripen.

Bli på Litteraturfestivalen på Lillehammer!

LO, Fagforbundet, Creo og Forfatterforbundet inviterer tillitsvalgte og medlemmer til arrangement under Litteraturfestivalen på Lillehammer.

Mannsutvalget vil ha flere menn i barnehagen

Onsdag 24 april overlevert Mannsutvalget ved leder Clause Jervell Rapporten er publisert på regjeringen.no: NOU 2024:8 Likestillingens neste steg.

Deichmanklubben deltok på Bibliotekmøtet i Haugesund 2024

Biblioteket og det vanskelige meningsmangfoldet

Kan man utestenge aktører man ikke liker fra bibliotekene?

Stiller opp for et godt lønnsoppgjør for hele laget!

Mange helsearbeidere og barnehageansatte bekymra for egen økonomi

– Mange medlemmer er svært bekymra for sin egen og familiens økonomi og har store forventninger til årets lønnsoppgjør, sier leder i Fagforbundet Mette Nord. En undersøkelse gjennomført blant Fagforbundets medlemmer viser at halvparten er bekymra for egen eller familiens økonomi. Hele 1 av 3 sliter med å betale en uforutsett regning på 10 000 kroner, viser Fagforbundets medlemsundersøkelse.

Et utvalg av Fagforbundets medlemmer får være med på SINTEF store forskningsprosjekt «Bærekraft og demokrati i norsk arbeidsliv».

Vi gir deg som skal forskes på en sjanse til

Har du fått e-post om å delta i spørreundersøkelsen om arbeid og helse? Takk for at du svarer! Hvordan kan vi forhindre at folk blir syke av jobben? Blir folk hørt av lederen sin, og har de ansatte innflytelse på arbeidsplassen? Hva er de beste tiltakene for å forebygge helseplager? Dette er noen spørsmål et utvalg av våre medlemmer har fått tilsendt på e-post.

-Lokale organisasjoner er der før, under og etter kriser, sier Siri Follerås, leder av Fagforbundet pleie og omsorg Oslo, som har bevilget ekstra penger til Gaza-aksjonen.

Fagforbundet har samlet inn nesten to millioner til Gaza

Fagforbundet har startet en egen Gaza sulter-innsamling til UAWC, organisasjonen for småbrukere og fiskere, som arbeider både på Vestbredden og i Gaza. Fagforeninger, fylkeskretser, medlemmer og tillitsvalgte har samlet inn mer enn 1,9 millioner kroner.

Leder av Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst

Hvor ble det av kulturloven?

Er det viktigste virkemiddelet for et bærekraftig kulturliv i kommunene, en revidert kulturlov, lagt i skuffen?

pressebilder May-Britt Sundal

1.mai nærmer seg med stormskritt!

Da er det viktig å huske på at uten fagforeningene, hadde vi ingenting.