Nyheter

Gjest er helsefagarbeider Oscar Aaslund Hovin. Han er flankert av programlederne Ingrid Wergeland, rådgiver (t.v.) og Helene Skeibrok, nestleder i Fagforbundet (t.h.).

Ep. 11 Oscar skal gå i Pride-tog med LO

Pride-festen er godt i gang og årets feiring er viktigere enn noen gang. Ukens gjest, Oscar går i tog for den niåringen, den eller den sekstenåringen, den eller den 30-åringen som har vansker med å godta at han eller hun er homofil.

FagforbundetsforhandlingsdelegasjonforanNHOhusetpåMajorstua

Resultat i lønnsoppgjøret for NHO-barnehager

Fagforbundet kom i havn med NHO Geneo i oppgjøret for barnehager. – Etter to dager med konstruktive forhandlinger er vi fornøyde med et godt økonomisk oppgjør for våre medlemmer, sier forhandlingsleder Anne Green Nilsen.

Overgangsordninga er endra sånn at ein må oppfylle krava innan 2030, og ikkje 2022 som var det opphavlege forslaget.

Endeleg er overgangsordninga til paramedisin på plass!

Fagforbundet har fått gjennomslag for betydeleg utviding av tida ein har til å oppfylle krava. – Dette er ein gledens dag, no kjem alle som har starta på utdanninga med i ordninga, seier Iren Luther.

Bjørn Ingar Skogvang, tillitsvalgt, Kjersti Toppe, barne- og familieminister, Senterpartiet og Cecilie Haga, rådgiver, Fagforbundet deltok på framleggingen av ny stortingsmelding

– Viktige og nødvendige forbedringer for fosterhjemsforeldrene

– Endelig tas det skikkelig grep for å gi fosterforeldre og barn i fosterhjem den tryggheten de trenger, sier Iren Luther, leder av Yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet.

ForhandlingsdelegasjonenstårutenforNæringslivetshus

Lønnsoppgjoret for NHO-barnehager i gang

Lønnsoppgjøret for medlemmer i NHO-barnehager er i gang. Fagforbundet forhandler med NHO Geneo for å sikre medlemmene lønns- og arbeidsvilkår på linje med barnehagesektoren forøvrig.

Fagforbundets forhandlingsleder i det sentrale tariffoppgjøret i Spekter-området Odd Haldgeir Larsen (fra venstre), leder i forhandlingsavdelingen Kai Nygård, Nora Hagen, Hanne Kolby, Jacqueline Hopkinson og Gerd Øyahals.

Status i Spekter-oppgjørene: enighet, brudd og kommende oppgjør

Flere av lønnsoppgjørene med forhandlingsmotpart Spekter har vært på uravstemning og er godkjent av medlemmene. Andre er ute på uravstemning denne uka, mens noen oppgjør gjenstår. Fagforbundet oppfordrer til å stemme JA i uravstemningen.

FORNØYD, MEN UTÅLMODIG: Mette Nord er glad for at arbeidet med ny barnehageenighet er i gang, men mener regelverket må på plass raskt.

Fornøyd med gode føringer for framtidas barnehage

– Det er oppløftende at et samlet storting jobber med et felles grunnlag for en ny barnehagelov, sier Fagforbundets leder Mette Nord. Hun trekker spesielt fram føringene for videre arbeid med bemanning, opptaksregler og pensjonstilskudd.

Odd Haldgeir Larsen, nestleder i Fagforbundet, takker Mette Nord for fem år med stødig ledelse i EPSU, Europeisk sammenslutning av fagforbund i offentlig sektor.

Takker av som leder for europeisk fagbevegelse

Mette Nord har holdt sin siste tale som leder av EPSU, som organiserer åtte millioner offentlig ansatte i Europa. Det har vært fem dramatiske år.

Oljefondkampanjen juni 2024

Oljefondet investerer milliarder i våpenselskaper som selger våpen til Israel

Ny rapport avslører at oljefondet er blant de største europeiske finansinstitusjonene som investerer i internasjonale våpenprodusenter som selger våpen til Israel.