Etikkrådet åpner for å utelukke selskaper fra Oljefondet.

Bilde fra demonstrasjon for Palestina utenfor UD

Bilde fra demonstrasjon for Palestina utenfor UD (Foto: Madeleine Schultz)

Fagforbundet og Norsk Folkehjelp ønsker velkommen Etikkrådets varsling om at flere selskaper med forbindelse til Vestbredden kan bli utelukka fra Oljefondet. – Nå må vi fortsette å holde presset oppe, sier forbundsleder Mette Nord.

04.09.2024 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 04.09.2024

I et brev til Finansdepartement den 30. august, skriver Etikkrådets leder, Svein Richard Brandtzæg at utelukkelse fra oljefondet av selskaper med forbindelse til Vestbredden «etter hvert kan forventes å øke noe.».

En positiv, men forsiktig retning

Det er positivt at rådet anerkjenner betydningen av den rådgivende rettsuttalelsen til Den internasjonale domstolen (ICJ) fra juli i år. I følge ICJ er Israels tilstedeværelse på Vestbredden ulovlig. Uttalelsen sier at alle stater, inkludert Norge, har en forpliktelse til å forhindre investeringer som bidrar til å opprettholde den ulovlige situasjonen

Brevet fra rådet til departementet er en anbefaling om utelukkelse av enkelte selskaper, det er derfor ikke en full eksludering som foreslås.

Pengene i Oljefondet er det norske folk sine sparepenger. Vi kan ikke tillate at investeringer i selskaper som har tilknytning til folkerettsbrudd i Palestina gir oss avkastning til vår felles formue, penger som skal støtte fremtidige generasjoner i Norge. Derfor har Fagforbundet og Norsk Folkehjelp i flere år jobbet for arbeidet for et lovforbud mot varer og tjenester fra okkuperte område.

I 2021 startet vi også opp en kampanje direkte retta mot Oljefondet, som har fått et oppsving det siste året.

– Dette viser at det fungerer å stå sammen og legge press på myndighetene, nå må vi fortsette å holde presset oppe til alle disse selskapene blir utelukka. Vi har et internasjonalt, solidarisk ansvar for å sikre at våre sparepenger ikke skal bidra til en ulovlig okkupasjon og brudd på folkeretten, sier forbundsleder Mette Nord.

Flere selskaper må utelukkes

Per i dag er det flere titalls selskaper i fondets portefølje som enten direkte forårsaker normbrudd (for eksempel ved utvinning av palestinske naturressurser), bidrar til normbrudd (for eksempel ved finansiering av bosettingene) eller er knyttet til normbrudd gjennom å bidra til bosettingenes økonomi og eksistens.

Mange av disse selskapene har allerede blitt utelukka av sammenlignbare internasjonale fond.

Etikkrådets ønske om grundighet og konsistens bør ikke hindre at alle selskaper med aktiviteter som kan føre til normbrudd blir gransket. Internasjonale retningslinjer for ansvarlig næringsliv tillater ikke skjønn når det gjelder hvilke typer bidrag til folkerettsbrudd som bør adresseres.

Etikkrådet sier selv at «Etter ICJs rådgivende rettsuttalelse i juli i år er risikoen for medvirkning til grove og systematiske normbrudd på Vestbredden uomtvistelig.» Dette bør være grunn nok til å utelukke mange flere selskaper. FNs høykommissær for menneskerettigheter har også utarbeida en liste av selskaper med problematisk aktivitet på Vestbredden som oljefondet bør kunne ta i bruk.