Det er få bestemmelser som forutsetter at oppgaver utfører av nærmere angitt helsepersonell, med unntak for rekvireringsretten når det gjelder legemidler, og utdeling av legemidler. Det gir virksomhetene en handlefrihet med hensyn til å utvikle sin egen kompetanse og løse utfordringer slik de finner hensiktsmessig ut ifra sin ressurssituasjon.
Det fremgår av helsepersonellovens forarbeider (Ot.prp. nr. 13 (1998-1999)) at det er bevisst at loven skal gjelde alle og at oppgaver i minst mulig grad skal legges til bestemte yrkesgrupper. Dette skyldes at kompetansen utvikles også etter utdanning. Dette er også viktig for å kunne gjøre tilpasninger lokalt, og få rett kompetanse på riktig sted. Slikt lokalt handlingsrom er en forutsetning for god oppgavedeling og kompetanseplanlegging.
Helsepersonelloven § 4 stiller krav til hvordan helsepersonell skal utføre arbeidet sitt. Den slår fast at helsepersonells arbeid skal være faglig «forsvarlig», og at helsepersonell skal opptre slik at hjelpen er «omsorgsfull».
Kravet om faglig forsvarlig yrkesutøvelse og omsorgsfull hjelp er omfattende. I denne plikten ligger at helsepersonell må kjenne sine egne kvalifikasjoner, og be om hjelp fra andre når de ikke strekker til, og å samarbeide om pasienten.
Forsvarlighetsplikten regulerer hvilke oppgaver den enkelte kan påta seg. I lovgivningen er det i liten grad gitt nærmere reguleringer av hva som ligger innenfor de enkelte helsefag utover forsvarlighetsplikten. Forsvarlighetsplikten bygger på den faglige standarden som gjelder innenfor hvert helsefag til enhver tid og som er i utvikling med ny kunnskap og teknologi.
Mange virksomheter kan nok utnytte dette handlingsrommet bedre ved å tenke mer bredt når det kommer til arbeidsprosesser, funksjon og rolle i tjenesten. Sykepleiere kan gjøre et svært vidt spekter av medisinske, administrative og selvfølgelig pleiefaglige oppgaver, avhengig av hva slags rolle sykepleieren har i virksomheten. Samtidig er også helsefagarbeideren en del av sykepleietjenesten, og en yrkesgruppe som yter sykepleie.
For flere detaljer, se Fagforbundets veileder for oppgavedeling og kompetanseplanlegging i helsetjenesten.