Notis: Samarbeider med lokale jentelag

Notis: Følg lønnsoppgjørene på fagforbundet.no!

Notis: 410 000 medlemmer i Fagforbundet

Notis: Svenske sykepleiere nekter å jobbe overtid

Forsiden

Enmannmedstokkgårmellomtostablermedmynter

Så lenge må du jobbe for å få en bra pensjon

Med god tjenestepensjon i tillegg til folketrygden og AFP kan du fint leve av pensjonen.

Illustrasjon.

Lik lønnsøkning gir ulike tillegg. Hvorfor?

De fleste har vel fått med seg at ramma for lønnoppgjørene i år er 5,2 prosent. I løpet av forhandlingene blir partene enige om hvor høye lønnsøkninger næringslivet kan tåle og det legger lista for alle oppgjørene i både privat og offentlig sektor.

CharlotteJonskåsogFilipNilssoniFagforbundetTelemarkstårvedsidenavhverandreogsmilertilkamera

Tarifftid er vervetid

Det er høysesong for prat om lønn og arbeidsvilkår på arbeidsplassen. Nå er det spesielt lurt å ta på seg vervesmilet og oppsøke kollegaer.

Gladsak: Leder av Fagforbundet Arendal Ingunn Kile hjalp et medlem å få etterbetalt lønn og tillegg for seks år. Loven gir deg bare rett på tre.

Ingunn hjalp et medlem å få etterbetalt 200 000 kroner

Etter å ha lest om resultatet i det forrige lønnsoppgjøret, reagerte et medlem på at det var rart at hennes egen timelønn stod stille. Hun jobber hos en privat arbeidsgiver og kontaktet Ingunn Kile (bildet) i Fagforbundet Arendal for hjelp.

Ingunn Kile, leder av Fagforbundet Arendal.

– Uten medlemmer hadde jeg ikke hatt dette vervet

Ingunn Kile har vært tillitsvalgt i 16 år, og det er ikke så rart, for hun er skikkelig glad i vervet sitt.

Hele laget er Fagforbundets nye ukentlige podkast.

Fagforbundet lager podkast

Med ukentlige episoder og spennende gjester er målet å inspirere og spre kunnskap til Fagforbundets mange hundretusen medlemmer.

StigEdvardsenpåkjøkkenettilEvenesomsorgmedtoansatte

Tariffmakt og medlemsmøter på arbeidsplassbesøk

Stig Edvardsen er mye på farten. Fagforbundet Nordlands tillitsvalgte besøker arbeidsplasser for å møte medlemmene der de jobber.

Tegningavnoenstrekmenneskersomløfteroppengrønnpil

Verver for å få makt

– Å ha tariffmakt handler om å ha nok medlemmer til å utgjøre en forskjell, sier Line Tollefsen, nestleder i Fagforbundet Nordland.

Vervehjelp: Tillitsvalgte bruker nyhetsbrevet til å verve nye medlemmer.

Nyhetsbrev ble medlemsmagnet

Det månedlige nyhetsbrevet fra Fagforbundet Innlandet gjør at nye melder seg inn.

Marina Milekic, frisør og hovedtillitsvalgt ved Cutters Bekkestua.

Marinas beste vervetips

Marina Milekic har vært frisør i over 20 år, og har vært tillitsvalgt hos frisørkjeden Cutters de siste fem årene. Hun er kjent for å være en dyktig verver, så her får du hennes fem beste vervetips:

LO i Oslo og en rekke andre fagforeninger holdt støttemarkering for de svenske streikende i IF Metall torsdag 25. april.

Oljefondets Tesla-aksjer vekker bekymring

Støtter Oljefondet menneskerettighetsbrudd? Det er spørsmålet som reises av representantskapet i Oljefondet - også kjent som Norges Bank Investment Management (Nbim) - i deres årlige rapport til Stortinget.

Illustrasjon.

Vern av arbeidstaker trumfer kreativ selskapsorganisering

I en fersk dom følger Borgarting lagmannsrett opp signalene fra Stortinget om å skjære gjennom strukturer som bare er til for å omgå verneregler for arbeidstakere.

Kristine Nergaard, forsker

Lønnsoppgjør gir vervemulighet

Lønnsoppgjørene er et tidsvindu der arbeidstakere som har vært litt nølende, kan ta skrittet over i de fagorganisertes rekker, skriver FAFO-forsker Kristine Nerggard i månedens OSS-kommentar.

Fra venstre øverst: Astrid Bakken, Ole Martin Hernes, Asbjørg Verpelstad og Silje Henriksen.

Hvorfor er du medlem i Fagforbundet?

De er drevne tillitsvalgte, men hva var det som gjorde at de ble medlem i Fagforbundet til å begynne med?

Nytt om navn