Beredskap mot privatisering

Fagforbundet frykter for medlemmenes lønns-, pensjons- og arbeidsvilkår etter at høyresiden har tatt styringen i mange kommuner etter valget. Høyresiden vil sette offentlige tjenester ut på anbud i mange kommuner. Derfor er det viktig at fagforeninger og tillitsvalgte er i beredskap på vegne av medlemmene.

I valgkampen var Høyre svært tydelige på at eldreomsorg skal privatiseres. Andre tjenester kan også stå for tur. Høyre har flere ganger garantert at dette ikke skal gå på bekostning av de ansattes lønns- og arbeidsvilkår. I denne siste påstanden lover Høyre mer enn de kan holde. Dette vil våre medlemmer tape på.

For å beskytte medlemmene må fagforeninger og hovedtillitsvalgte i kommunene være bølgebrytere mot høyrebølgen. Dere må aktivt finne ut av hva som skjer i det nye kommunestyret.

Dersom det er fare for privatisering i din kommune, er tid viktig: jo tidligere dere kommer inn i prosessen, jo større sjanse er det for å hindre privatisering av arbeidsplasser i kommunen.

Her har vi samla noen råd om hva du kan gjøre for å finne ut om din kommune har planer om å privatisere og hva du kan gjøre dersom det er fare for privatisering.

Hvordan kan du oppdage planer om privatisering

Forslag til tidlige tiltak for å oppdage risiko:

• Minn administrasjon og politisk ledelse om hovedavtalen som sier at tillitsvalgte har krav på innsyn og medvirkning før konkurranseutsetting vedtas.
  • Sjekke om det nye politiske flertallet har inngått en samarbeidsavtale. Les samarbeidsavtalen. Hva vil de gjøre? Ligger det relevant politikk eller lovnader i dette?
  • Sjekke partiprogrammet til nytt politisk flertall og hva de har sagt i valgkampen.
  • Snakk med dine allierte i kommunestyret. Vær nysgjerrig og still spørsmål. Tenkt bredt med tanke på hvem som kan være dine allierte.
  • Bruk det faglig-politiske samarbeidet til å snakke om konkurranseutsetting og privatisering.
  • Se på administrasjonens budsjettforslag, det skal ligge ute i minst to uker før det kan behandles i kommunestyret. Før behandlingen i kommunestyret skal budsjettforslaget behandles i formannskapet. Se også på innstillinga fra formannskapet til kommunestyret. Både budsjettforslaget og innstilling fra formannskapet til kommunestyret kan inneholde viktig informasjon.

Hva gjør du hvis du mistenker at det kommer konkrete forslag om privatisering?

• Gå på budsjettmøte – vær synlig og bli bedre kjent med medlemmene i kommunestyret. Begynn gjerne med gruppelederne i de forskjellige partiene. Det er også viktig å ha kontakt med lederene i de mest aktuelle utvalgene, samt medlemmene fra de partiene som er mest vennlig innstilt til oss.
  • Les budsjettprotokollen – husk å også lese vedtatte verbalforslag. Forslag om utredning av privatisering kan komme som verbalforslag.
  • Dersom det kommer et forslag om utredning av privatisering, bør noen i kommunestyret levere et verbalforslag i tillegg, som sørger for å synliggjøre våre medlemmers interesser.
  • Utfordre Høyre på at de har sagt at de ansattes lønns- og arbeidsvilkår skal vernes. Ta kontakt med media og be dem spørre Høyres representanter hvordan de skal sikre de ansattes lønns- og pensjonsvilkår?

Få hjelp og samarbeid med andre

Dersom det er konkrete planer om utredning av privatisering og konkurranseutsetting i kommunen din, er det viktig å ta kontakt med resten av organisasjonen. Først og fremst må dere ta kontakt med fylkeskretsen og kompetansesenteret deres – så de er klar over at dere kan trenge hjelp og støtte. På nasjonalt nivå kan dere hente hjelp både hos omstillingsenheten og i politikk- og samfunnsavdelingen. Vi har gode argumenter mot privatisering og konkurranseutsetting og erfaring med at slike prosesser kan snus - også i kommuner der høyresiden styrer.

Det er alltid godt å ha flere å spille på lag med. Det er også viktig å ta kontakt med andre organisasjoner i kommunen som kan være alliansepartnere. Det kan være snakk om andre arbeidstakerorganisasjoner, interesseorganisasjoner, brukere eller pårørende.

For spørsmål direkte til innholdet på disse sidene må dere gjerne ta kontakt med politikk- og samfunnsavdelingen.

Spørsmål og svar om privatiseringsberedskap

Kontakt:

Portrettbilde av Trond Jensrud