Eldreomsorgen bedre enn sitt rykte

I forbindelse med Kommunedagene KS ordførerkonferanse la SINTEF Helsetjensteforskning fram en undersøkelse om forholdene i norsk eldreomsorg og befolkningens holdninger til denne. Undersøkelsen bekrefter mye av hva Fagforbundet allerede har uttalt. Systemsvikt men dyktige ansatte.

13.05.2009 av Hermann Albert
Sist oppdatert: 13.05.2009

Rapporten viser at Norge har en godt utbygd offentlige eldreomsorg. Samtidig er mange bekymret og ser med utrygghet på det å bli gammel og pleietrengende.  I henhold til rapporten er tilgjengeligheten til institusjonsplasser bedre enn i andre nordiske land og det er bare danskene som overgår oss når det gjelder tilbudet av hjemmetjenester.

Kjellfrid T. Blakstad leder i Fagforbundet Seksjon helse og sosial viser til at rapporten underbygger mye av det som Fagforbundet til nå har uttalt. Omsorgs-Norge har mange dyktige ansatte som inngir stor tillit og innehar mye kunnskap og kompetanse. Dette har brukere og pårørende oppdaget. Det er nå på tide at de som har ansvaret for og som skal tilrettelegge systemet oppdager det samme og tar denne kompetansen i bruk. Slipp til de ansatte og la deres stemme bli hørt når tilbud skal tilrettelegges og arbeidsplasser/institusjoner utformes.

Eldre og deres pårørende synes at de får god hjelp og pleie på de fleste områdene men at det er mangler på det sosiale området. Det ligger store utfordringer i det å kunne bidra til at pleietrengende  kan få oppleve meningsfylte dager. Trivsel og livsglede må vi ta på alvor. Fagforbundet ønsker også her å kunne bidra. Gjennom KreativOmsorg ønsker Fagforbundet å vise hvordan man kan gi liv til dagene.

Vi ønsker også å få se på hvordan vi forvalter de ressurser vi setter inn omsorgssektoren uttaler Kjellfrid T. Blakstad. Mye tyder på at vi har et tungdrevet byråkrati som tar mye av det som kunne vært brukt ovenfor den enkelt omsorgsmottaker.  Det er med stor interesse at rapporten viser at de kommuner som har satset sterkt på sine institusjonsplasser for eldre har et betydelig laver nivå av liggedager på sykehus for eldre over 80 år enn andre kommuner. Dette må vi ta med oss inn i Samhandlingsreformen.

Les rapporten her.