Fagforbundet gratulerer sykepleierne med dagen

Vi i Fagforbundet gratulerer egne sykepleiermedlemmer og sykepleiere i alle land med Den internasjonale sykepleierdagen 12. mai. Sykepleierne har en sentral plass i vårt forbund sammen med andre yrkesgrupper i helsesektoren.

12.05.2009 av Sissel M. Skoghaug, leder for sykepleiernettverket i Fagforbundet
Sist oppdatert: 12.05.2009

I dag er det 75 årsjubileum for denne dagen, dagen da den kjente sykepleier Florence Nightingale ble født. Det hvite hjertet står sentralt og er et internasjonalt symbol for sykepleie - for omsorg, kunnskap og menneskelighet.

Fagforbundet er opptatt av at helsevesenet skal fungere optimalt. Det får vi til når ulike yrkesutøvere med forskjellig kompetanse arbeider i fellesskap rundt pasienter og brukere.
God samhandling i tjenestene er en forutsetning for god kvalitet.
Samhandlingsreformen viser at dette er en av de største utfordringene vi står overfor i helsetjenesten.

Bedre samhandling berører særlig den praktiske organiseringen av tjenesten, og grunnleggende problemstillinger knyttet til holdninger og vilje til å finne helhetlige løsninger for pasienter og brukere. Dette berører i høyeste grad yrkesutøverne som står nærmest de hjelpetrengende.
Fagforbundet organiserer og gir et godt tilbud til ulike yrkesgrupper på samme arbeidsplass, deriblandt sykepleiere. Vi vil unngå unødig profesjonskamp.

Sykepleiere i Fagforbundet vil se ut over oss selv og heller konsentrere oss om andre utfordringer i arbeidslivet og i yrkesutøvelsen. Vi vil at alle skal ha det godt på jobben - og et godt arbeidsliv tjener pasienten og brukeren.

Skal vi greie å møte fremtidens store behov for helsefaglige yrkesutøvere er vi nødt til å fremelske det flerfaglige ved at ulike yrkesprofesjoner arbeider sammen, og er dyktige på forskjellige felt. Vi må stå sammen på arbeidsplassen og i sektoren, og vi må rekruttere flere til helsefaglige utdanningsløp.

Sykepleierne er en faggruppe med høy kompetanse som gjør en svært viktig jobb.

Flerfaglig er vi sterk! Gratulerer med dagen!