KreativOmsorg '09: En verdig alderdom i Bergen

Stein Husebø, overlege  ved Verdighetsenteret, Bergen Røde Kors Sykehjem.

Stein Husebø, overlege ved Verdighetsenteret, Bergen Røde Kors Sykehjem. (Foto: Fagforbundet)

På Verdighetsenteret ved Bergen Røde Kors Sykehjem gis de gamle en livsgaranti. Overlege Stein Husebø (bildet) ser til at de møtes med respekt og omsorg i deres siste sårbare livsfase.

23.04.2009 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 30.04.2009

Vårt mål er å beskrive strategier som gir de gamle maksimale muligheter til helse, autonomi, omsorg og livskvalitet – med særlig fokus på den voksende gruppen demenspasienter, heter det på senterets hjemmeside.

Bildene av kronprinsparet er tatt ned fra veggene og bilder av pasientene har kommet opp i stedet. Det er pasienten som står i sentrum på Verdighetsenteret.

Bergen Røde Kors Sykehjem har et unikt fagmiljø innenfor eldreomsorg. Overlege Husebø mener omsorg for eldre er og blir en av de største utfordringene verden står overfor.

- Dette er den største sosialpolitiske utfordringen verden står overfor. Frem til år 2050 blir det en dramatisk økning i antall eldre i de fleste europeiske land. Antallet over 65 år kommer til å øke med 70 prosent, antallet 80-åringer med 100 prosent, og antallet 90-åringer med langt over 1000 prosent, sier Husebø.

Se presentasjonen Stein Husebø holdt på KreativOmsorg '09

Se også presentasjonen "Kreativ skriving og forteljing som omsorg" til førstelektor Oddgeir Synnes