Motstand mot IPLOS – pressemelding

Undertegnende organisasjoner har avslått invitasjonen fra Sosial- og helsedirektoratet om å delta i et møte for å motta en ”orientering om første publisering av statistikk basert på data fra IPLOS -registeret.”

16.01.2008 av Hermann Albert
Sist oppdatert: 16.01.2008

Årsaken til avbudet er at det hos medlemmene i disse organisasjoner er betydelig motstand mot IPLOS. IPLOS registreringen har skapt store protester pga sitt krenkende innhold og utforming.

IPLOS statistikken som Sosial- og helsedirektoratet legger frem fredag 18. januar kl. 10.00 har store mangler. Dette på tross av at de mest krenkende formuleringene er blitt fjernet. IPLOS statistikken mangler viktige spørsmål som kan bidra til å bedre kvaliteten i omsorgstjenesten.

Motstanden er basert på følgende:

• Den praktiske bruk av IPLOS er ikke tilstrekkelig kartlagt. Viktige aspekter knyttet til personvern og menneskerettigheter er ikke tilstrekkelig belyst og regulert. Hensynet til samtykke fra den enkelte er satt til side
  • IPLOS som primært er utviklet som et statistisk hjelpemiddel, misbrukes i økende grad som et (uegnet) verktøy i vurdering av individuelle tjenestebehov.
  • Vi bestrider nytteverdien av å inkludere opplysninger om den enkeltes diagnoser i IPLOS. Videre mener vi det svekker bl.a. taushetsplikten å inkludere diagnoser i IPLOS.
  • Behov for bistand for å delta i samfunnsaktiviteter holdes utenfor IPLOS registeret, til tross for at det var et absolutt krav fra interesseorganisasjoner.
  • Kombinasjonen av diagnoseregistrering og fravær av kartlegging av samfunnsaktiviteter, gjør at framleggingen av denne IPLOS statistikken gir et diskriminerende bilde av personer som trenger assistanse fra omsorgstjenestene.
  • IPLOS er med på å tilsløre uønsket institusjonalisering av boformer for bl.a. funksjonshemmede.
  • SAFO, FFO, NPF og Fagforbundet deltok i Sosial- og helsedirektoratets arbeidsgruppe for videre-utvikling av IPLOS. Vi vil understreke at det i Arbeidsgruppen hersket uenighet på vesentlige områder og dette vil vi synliggjøre gjennom denne Pressemelding. Disse organisasjoner ønsker derfor ikke å legitimere den første IPLOS statistikken ved å være tilstede.

SAFO- Samarbeidsforumet av funksjonshemmedes organisasjoner v/ Eilin Reinaas NHF forbundsleder. Tlf.: 24 10 24 00

FFO Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon v/ Jarl Ovesen Tlf: 22 79 91 00

NPF Norsk pensjonistforbund v/ Ola Gabrielsen medl. av Helseutvalget. Tlf.: 333 99 202

Fagforbundet v/ Kjellfrid Blakstad leder i Seksjon helse og sosial. Tlf: 90014223