Fagforbundet godt fornøyd med Regjeringens satsing innenfor rusfeltet.

Dette er solidaritet i praksis. Opptrappingsplanen er en utstrakt hånd til mange som til nå har følt at samfunnet har vært for de andre og ikke dem selv. På linje med statsråden har også vi store forventninger til Opptrappingsplanen for rusfeltet uttaler Kjellfrid T. Blakstad seksjonsleder i Fagforbundet seksjon helse og sosial.

06.10.2007 av Hermann Albert
Sist oppdatert: 06.10.2007

Mange av planens målsettinger er blant de områder som kjennetegner et velferdssamfunn. Utdanning, arbeid og bolig bidrar til verdighet. Det å sikre den enkelte den oppfølging som er nødvendig gjennom Individuell plan, nødvendig antall behandlingsplasser og ikke minst god samhandling tyder på vilje til å sette inn tiltak som vi vet er virksomme.

Fagforbundet har stor tro på at vi innenfor rusfeltet vil se resultater. Det vi skulle ønske fikk et litt bedre fokus er forebyggingsområdet. Ikke bare reparere, men også bidra til å minke rekrutteringen. Store deler av samfunnet har her et ansvar og forebygging må bli tatt på alvor i flere departementer.

Økt satsing bidrar også til bedre rekruttering av ansatte. For å få en full effekt er det sentralt at det satses på utvikling av allerede ansatte, og at rusfeltet blir attraktivt i forhold til både grunnutdanning og videreutdanning.

I denne treårige planen påregner Fagforbundet at styrkingen av budsjettet for 2008 med 100 millioner kroner, kun er starten på en plan med store gevinster.