Yrkes-NM - Nå også for helsefagarbeidere

23. - 25. oktober skal NM for yrkesfag avholdes. Nytt av året er at for første gang skal helsefagarbeidere delta.

22.06.2006 av Hermann Albert
Sist oppdatert: 22.06.2006

Norges Varemesse på Lillestrøm er arena for Yrkes-NM. Yrkes-NM omfatter nærmere 30 fag innen helse, service, håndverk og teknologi. Nytt av året er at for første gang skal Helsefagarbeidere delta. Det store målet for de som skal delta er å bli tatt ut til Yrkes-OL som er i Japan i 2007.

Det er de videregående skolene som melder på lag. For å delta må ikke elevene være eldre enn 22 år det året som OL arrangeres. Helsearbeiderfaget vil omfatte 6 lag fra henholdsvis Rogaland og Oppland. På grunn av at Helsearbeiderfaget deltar for første gang har man valgt en litt begrenset deltakelse.

Sverige satser nå sterkt på skolekonkurranser for å få økt fokus på yrkesutdanning og kvalitet. Representanter fra Norge var tilstede under det svenske mesterskapet i mai, og fikk en god innføring og mange ideer. Vi er lovet god hjelp fra svenskene i vårt videre arbeid i  tilretteleggingen av konkurransene for helsefagarbeidere .

Rådgiver Wenche Skorbakk i Fagforbundet er Faglig råds representant i planleggingen. Vil du vite mer så kan du kontakte Wenche på telefon 23 06 43 17.

Vi kommer tilbake med mer stoff både i forkant og i etterkant av arrangementet.

Ansvarlige for arrangementer er World Skills Competition (WSC), verdens største yrkesfaglige konkurranse for ungdom.