Stor fagforening med stolte lagspillere

ANNERLEDES-KOMMUNEN: Samarbeidet FrP og Ap i Sandnes kan by på utfordringer når Fagforbundet Sandnes driver valgkamp. Men de rødkledde tillitsvalgte har planene klare, og gleder seg likevel til å dra ut på arbeidsplassbesøk for å treffe medlemmene. Hele laget fra Fagforbundet Sandnes, f.h. valgkampansvarlig og nestleder Anette Eike, leder Cathrine Hauff, hovedtillitsvalgt Elin Østvold, opplæringsansvarlig Benedicte Møller, verveansvarlig Beth Ambjørnsen og hovedtillitsvalgt Katrine A. Stokka. (Foto: Fagforbundet /Kari-Sofie Jenssen)

Det er som å komme hjem når Fagforbundet Sandnes tar imot regionledelsen og Oss tillitsvalgte. Leder og hovedtillitsvalgt, Cathrine Hauff, har et godt team som både tar vare på medlemmene, verver nye og er godt synlige ute på arbeidsplassene.

19.06.2019 av Kari-Sofie Jenssen og Randi Tevik
Sist oppdatert: 25.06.2019

Fagforbundet Sandnes er ei stor fagforening med ti prosent av medlemmene i Rogaland. Forbundsregionleder Trond Helland og nestleder Monika Schrøder roser foreninga raust og trives i selskap med laget som Cathrine Hauff leder.

Valgkampen er i rute

Nestleder i Sandnes, Anette Eike, er valgkampansvarlig. Hun forteller at foreninga snart er ferdig med en brosjyre hvor de har stilt politikerne ti spørsmål som det skal svares ja eller nei på. I tillegg er det et kommentarfelt, der partiene kan utdype svara sine. Brosjyra skal deles ut til medlemmene på arbeidsplassene og seinere på stand.

– Vi lagde en sånn brosjyre forrige lokalvalgkamp også, men da fikk vi litt kritikk fordi vi bare stilte spørsmål til dem som satt i bystyret. Nå får alle som stiller liste, det er tretten av dem, mulighet til å svare, forteller Anette.

Gjengen rundt bordet synes det blir spennende å se hva de ulike partiene, ikke minst bompengepartiet, har å si til trepartssamarbeid, konkurranseutsetting, privatisering, bemanningsnormen i barnehagen, videreutdanning med lønn under utdanning for ansatte, forsvarlig bemanning i SFO, heltid og økt grunnbemanning.

– Vi er opptatt av en helhetlig politikk, og det tror vi at medlemmene er også, sier Anette Eike og får nikkende samtykke fra et samla fagforeningsstyre.

Bruk stemmeretten

Sandnes har en spesiell konstellasjon med ordfører fra Ap og varaordfører fra FrP. Derfor er budskapet vårt at medlemmene må bruke stemmeretten.

– Det er litt utfordrende at AP samarbeider med FrP, for de er jo ulike i mange saker som er viktige for medlemmene. Samtidig er den avtalen de har på toppen noe som gagner oss, sier Anette, så derfor blir det ikke stem rødgrønt her.

Fagforbundet Sandnes prøver å ikke tråkke for mange på tærne, men heller framheve de sakene som er best for medlemmene.

– Det er altfor mange som sitter hjemme og ikke stemmer. Det er dem vi vil ha på banen, sier de valgkampklare damene.

– Det er helt innafor, sier Trond Helland, og forteller at forbundsstyret overlater til lokalforeningene om de vil bruke «stem rødgrønt» eller «bruk stemmeretten».

Arbeidsplassbesøk er ikke et stunt

I Fagforbundet Sandnes er to fra styret frikjøpt til å besøke medlemmene og de plasstillitsvalgte. En dag hver uke er det planlagte besøk. Det er en del av å se lytte til og bistå de 78 plasstillitsvalgte. Dette er ikke et stunt de gjør en gang i året, men hele tida.

– Noen steder er vi bare innom, andre steder setter vi oss ned og tar en kopp kaffe, og noen ganger inviterer vi til noe med faglig innhold, forteller Beth Ambjørnsen og Benedicte Møller.

– Og så rydder vi på oppslagstavlene, legger Beth til.

Fagforbundet / Kari-Sofie Jenssen

– Beth er veteran og kjenner alle kriker og kroker i kommunen og på de ulike arbeidsplassene, sier Benedicte. Det er nyttig og lærerikt å være to som går sammen.

– Alle de plasstillitsvalgte har fått sekk og jakker med navnet sitt på. De blir veldig glade når vi kommer.

Fagforbundet / Kari-Sofie Jenssen

– Våre folk skal synes. Vi profilerer dem med bilde i sosiale medier, om de synes det er ok, forteller Cathrine og snur ryggen til for å vise oss den fine jakken sin.

Tre lørdager på stand

– Vi har ikke vært mye ute på arbeidsplassene med valgkamp tidligere. Det har vært mye motstand mot det både politisk og i enhetene. Men nå når Anette, Beth og Benedicte har vært ute på arbeidsplassbesøk siden september, kan vi ta opp valget også, sier en fornøyd fagforeningsleder.

Fagforbundet / Kari-Sofie Jenssen

Under valgkampen skal de også ha stand i sentrum tre lørdager, som de har god erfaring med fra tidligere.  Ny av året er at yrkesseksjonene jobber med å lage en politisk debatt, kanskje som et åpent møte for medlemmene. Aktiv ungdomstillitsvalgt lager ungdomsdebatt med inviterte ungdomspolitikere.

Årets store happening til sjøs

Et høydepunkt for fagforeninga i Sandnes er den årlige båtturen i juni hvert år. Det er stor oppslutning, god stemning og turen blir en snakkis i positive vendinger om Fagforbundet på arbeidsplassene.

Gleder seg til valgkamp

I Forbundsregion Rogaland vil det gå tre biler i valgkampperioden. Regionstyret, først og fremst de frikjøpte, fordeles på de tre bilene. De skal besøke de 22 fagforeningene i fylket.

Leder Trond Helland og valgkampansvarlig og nestleder Monika Schrøder er klare.

– Vi kobler på de lokale tillitsvalgte på de stedene vi besøker. Vi forventer at fagforeningene lager et opplegg til vi kommer. Det blir nok stort sett arbeidsplassbesøk.

– Jeg må jo si at selv om jeg har vært tillitsvalgt i mer enn 20 år, så får jeg mye energi av å treffe medlemmer og tillitsvalgte i valgkampen, sier Helland.

De to sentrale tillitsvalgte er samstemte, de gleder seg til valgkampen og er sikre på å vinne valget i det blå Stavanger.