Til hovedinnhold

Brudd i bussforhandlingene

Trygghet for alle: ­Kollisjonssikkerheten for sjåførene må bli bedre, krever tillitsvalgte i bransjen.

Trygghet for alle: ­Kollisjonssikkerheten for sjåførene må bli bedre, krever tillitsvalgte i bransjen. (Foto: Margareth Wilthil)

Søndag ble det brudd i lønnsforhandlingene i bussektoren. Partene kom ikke til enighet om det økonomiske tillegget, og det kan bli buss-streik i mai.

17.04.2016 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 02.05.2016

Søndag ettermiddag ble det brudd i lønnsforhandlinger i Bussbransjeavtalen og Funksjonæroverenskomsten (Nettbuss). Det var ikke bare på det rent økonomiske at forhandlingene ikke førte fram.

- Arbeidsgiversida har heller ikke kommet oss i møte på viktige tekniske bestemmelser knyttet til blant annet pause ved personlige behov og tid til uttak og innsett av buss, sier Fagforbundets forhandlingsleder Stein Guldbrandsen.

Etter forhandlingene kan det konstateres at partene står langt fra hverandre.

Vil ha lønna opp på industriarbeidernivå

Guldbrandsen er skuffet, men ikke overrasket, over arbeidsgivers manglende vilje til å innfri tidligere enighet om å få opp lønna i området - til en gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

- Vi forbereder oss på tøffe meklinger. Vi har gitt arbeidsgiver klare signaler om at vi i fellesskap må ta utfordringene i bransjen seriøst, noe vi forventer skal gjenspeile seg i arbeidsgivers tilbud, sier Guldbrandsen.

Stor streikefare

Forhandlingene går nå over i mekling, med start 3. mai og frist 4. mai ved midnatt. Fører ikke meklingen fram, er det stor fare for at 13 000 bussjåfører går ut i streik i begynnelsen av mai.

Forhandlingene med arbeidsgiversiden, NHO Transport og Spekter (Nettbuss), ble gjort i samarbeid med Norsk Transportarbeiderforbund, Norsk Jernbaneforbund (NJF), og Yrkestrafikkforbundet (YTF).

Hold deg oppdatert om lønnsoppgjøret

;
Hei, jeg er Fagforbundets chatbot. Hva kan jeg hjelpe med?