Dropper reservasjonsretten

Åpning av Fagforbundets landsmøte 2013  Mette Nord , tv , og Kjellfrid T. Blakstad med røde strømper

Åpning av Fagforbundets landsmøte 2013 Mette Nord , tv , og Kjellfrid T. Blakstad med røde strømper (Foto: Per Flakstad)

Regjeringen dropper forslaget om reservasjonsrett. – En seier for alle som har engasjert seg, sier Fagforbundets leder Mette Nord.

25.04.2014 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 25.04.2014

– Det viser at det nytter å ta kampen. Alle som har brukt retten sin ved høringer, aksjoner og demonstrasjoner har vunnet fram. Jeg vil rette en takk til alle som har engasjert seg, både fra fagbevelsen og alle de andre. Det var klokt av regjeringen å lytte til lokaldemokratiet. Dette er en stor seier, sier Mette Nord.

Fredag morgen holdt helseminister Bent Høie en pressekonferanse der han opplyste at han har kommet fram til en ny løsning, men han vil imidlertid ikke gå i detalj om hva den nye løsningen innebærer, skriver NRK.

KrF må akseptere annen løsning

Selv om Høie dropper den omstridte reservasjonsordningen, jobber han med det han omtaler som alternativer. Hva disse alternativene er, vil han ikke svare på.

– Det blir ikke innført reservasjonsmulighet. Vi skal finne en annen løsning, sa Høie på fredagens hasteinnkalte pressekonferanse.

Dermed skrinlegges forslaget om at fastleger skal kunne reservere seg fra å henvise kvinner til abort.

Høie opplyser at han har fått aksept fra KrF til å gjøre dette.

– Vi skal finne en løsning som bedre ivaretar kvinnene enn dagens løsning, og samtidig ivaretar hensynet til legene. Vi regner med å ha en løsning om kort tid, sier Høie.

Utelukker reservasjonsleger

På spørsmål fra NRK sier Høie at en ny løsning ikke på noen måte kan innebære muligheten til å reservere seg.

– Vil det fortsatt kunne være reservasjonsleger i Norge?

– Nei, det kommer ikke til å være mulig for fastleger å reservere seg. Det kommer ikke til å bli innført noen reservasjonsmulighet, verken for abort eller andre spørsmål, svarer Høie.