Kommuner vil vrake nei-leger

Faksimile

Faksimile (Foto: Aftenposten)

23 av 30 kommuner som har sendt inn høringssvar om reservasjonsretten sier nei til forslaget.

05.03.2014 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 06.03.2014

Flere kommuner oppgir at de ikke vil ansette fastleger som reserverer seg, skriver Aftenposten. Kommunene får støtte av unge medisinstudenter avisen har intervjuet. De mener legestudenter som har betenkeligheter med å henvise til abort, må finne en annen spesialisering, så de slipper å jobbe som allmennlege.

- En reservasjonsrett vil hjelpe noen få leger, men ramme mange kvinner. Man må velge jobb ut i fra at man kan gjøre det jobben krever, sier Maja Formo.

Les hele saken i Aftenposten

Forslaget fra regjeringen er ut på høring til 30. april. En av kommunene som ikke vil ansette reservasjonsleger er Fjaler i Sunnfjord.

– Kommunestyret mener at hensynet til kvinner i en sårbar situasjon veier tyngst, og ber derfor om at Helse- og omsorgsdepartementets forslag ikke blir vedtatt. Dersom det blir vedtatt, vil kommunen ikke tillate fastlegekontrakter som åpner for at legen kan reservere seg mot å henvise til abort, skriver ordfører Arve Helle, ifølge Aftenposten.

Legeforeningen vil ha utsettelse

Legeforeningen åpnet på sitt landsstyremøte i fjor for at leger skal kunne reservere seg. Vedtaket har blitt brukt aktivt av helseminister Bent Høie (H) under utformingen av forslaget.

Etter mange reaksjoner internt i Legeforeningen, skal legene nå diskutere saken på nytt i mai. Derfor har de bedt Regjeringen om å få utsatt høringsfrist, slik at medlemmene får sagt sitt.

Massiv motstand blant yngre leger

Også Gynekologisk forening og Norsk forening for Allmennmedisin har bedt om at saken tas opp på nytt.

En spørreundersøkelse blant medlemmer i Yngre legers forening viser at 77 prosent ikke støtter lovforslaget.

Men helseministeren vil ikke utsette saken. Bent Høie sier til Aftenposten at avtalen ligger fast, og at Legeforeningen har fått politisk gjennomslag for det vedtaket de gjorde i fjor.

Fagforbundet har startet en aksjon mot reservasjonsretten. Les mer på vår Facebookside