Gratulerer med helsesekretærens dag!

Den 1. februar er den nasjonale dagen for helsesekretærer. Fagforbundet gratulerer med dagen – og vi sender en stor takk for den viktige jobben dere gjør!

01.02.2014 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 31.01.2014

Helsesekretæren er ofte den første som møter pasienten ved ankomst til behandlingssted – der det stilles store krav til service, effektivitet og nøyaktighet. Og de stiller godt forberedt. Grunnutdanningen er tre år på videregående skole. Mange har også tatt videreutdanning på fagskolenivå. Slik kan helsesekretærer videreutvikle sine kunnskaper innenfor helserett, pasientskadeforvaltning, teknologi, medisinsk koding med mer.

Helsesekretærene er eksperter på sitt område – og kan med stø hånd ivareta en del av de oppgavene som for eksempel leger holder tak i på sykehus. Legene kan på sin side glede seg over mindre papirarbeid og mer tid til å snakke med pasienter.

Mange helsesekretærer arbeider tett sammen med også andre helseprofesjoner. De gjør flere oppgaver som tradisjonelt har blitt gjort av andre yrkesgrupper, som for eksempel å ta blodprøver. Slik bidrar helsesekretærene til at mange yrkesgruppers spisskompetanse benyttes mer effektivt.

Helsesekretærer kan avlaste personell med høgskole- og universitetsutdanning på en rekke områder. Det kan frigjøre ressurser og øke behandlingsmulighetene – og det kommer den enkelte pasient og samfunnet til gode.

Fagforbundet arbeider for at det gis mulighet til kompetanseheving og videreutdanning. Det å utnytte de ressurser som allerede finnes er god økonomi i en helse- og sosialsektor som står ovenfor store utfordringer. Samhandlingsreformen stiller nye krav til kunnskap. Fagforbundet, sammen med eCademy, holder på å utvikle et fagskoletilbud som skal sette helsesekretærene kunnskapsmessig bedre i stand til å møte disse utfordringene.

Stadig flere helsesekretærer oppdager at Fagforbundet er et riktig forbund for nettopp dem – og helsesekretærene er viktige for Fagforbundet. Vi er stolte av dere!