Kjempet fram betalt spisepause

Tillitsvalgt ved Skautun Marianne Østereng, hovedtillitsvalgt i Fagforbundet Marit Bratlie og hovedtillitsvalgt for sykepleierne i Rakkestad kommune, Anita Pedersen. (Foto: Rakkestad Avis)

Fram til nå har de ansatte på Skautun sykehjem blitt trukket i lønn for en spisepause de ofte ikke har.

16.12.2013 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 22.01.2014

I dag kan de ansatte på Skautun sykehjem i Østfold juble. Med loven i ryggen har de nemlig kjempet seg fram til å få betalte spisepauser, skriver Rakkestad Avis.

- Jeg hadde ikke de store forhåpningene, men jeg må si jeg er meget fornøyd med at politikerne nå har tatt dette på alvor, sier hovedtillitsvalgt Marit Bratlie i Fagforbundet til avisen.

Enstemmig vedtatt

Det var under kommunestyremøtet torsdag kveld at det ble enstemmig vedtatt at betalte spisepauser for de ansatte på Skautun skal fases inn allerede fra begynnelsen av 2014.

- Dette må vi få gjort noe med. I dag er det slik at de ansatte på Skautun blir trukket i lønn for en spisepause de ofte ikke har. Når ting skjer er de nødt til å løpe, sa Arbeiderpartiets Roger Olstad under kommunestyret.

Loven på sin side

Og de ansatte på Skautun har loven på sin side når de nå endelig vil få på plass det sårt trengte tiltaket. Ifølge lovens paragraf 10-9 i arbeidsmiljøloven som omhandler pauser, har alle arbeidstakere som arbeider åtte timer eller mer rett på minst en halvtimes pause til sammen.

Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Dersom pausen må anses som en del av arbeidstiden, vil du dermed normalt ha krav på lønn i dette tidsrommet.