KS på ville veier

KS vil holde hele pleie- og omsorgssektoren utenfor bestemmelser i arbeidsmiljøloven. Vedtaket peker bakover - ikke framover, skriver lederne for arbeidstakerorganisasjonene i pleie og omsorgssektoren.

07.11.2013 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 07.11.2013

I en kronikk i Dagbladet protesterer Jan Davidsen fra Fagforbundet,  Eli Gunhild By i Norsk Sykepleierforbund, Mimmi Kvisvik, forbundsleder i Fellesorganisasjonen (FO) og Erik Kollerud fra Delta kraftig mot at KS vil ha mer ekstreme arbeidstidsordninger i pleie- og omsorgssektoren og vil ha en maktforflytning fra avtale med tillitsvalgte til avtale med den enkelte ansatte. De kritiserer også at KS  vil holde hele pleie- og omsorgssektoren utenfor bestemmelser i arbeidsmiljøloven.

KS foreslår at det skal kunne fastsettes turnuser hvor vaktene er inntil ti timer per dag og inntil 50 timer per uke, i tillegg til kortere daglig hviletid (under elleve timer). KS vil gi mer makt til arbeidsgiver til å bestemme over arbeidstida til de ansatte. Det får uheldige konsekvenser for alle, skriver de fire