Hjelpepleier i Tromsø fikk Varmeprisen

Jan Bakkevold, vinner av varmeprisen 2013

Jan Bakkevold, vinner av varmeprisen 2013 (Foto: Fagforbundet)

Jan Bakkevoll møter medmennesker med humor og varme og er en inspirasjon for andre, heter det i begrunnelsen til juryen. Hjelpepleieren ved gynekologisk avdeling på Sykehuset i Tromsø mottok den høythengende Varmeprisen på Landskonferansen til Seksjon helse og sosial.

25.09.2013 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 20.06.2024

Kolleger av Bakkevoll kan fortelle om en person som man umiddelbart får tillit til og
som man føler seg vel sammen med. Han er en brobygger mellom yrkesgrupper og sørger for god kontakt mellom folk på gulvet og ledelsen.

Bakkevoll har et godt lag med pasientene. Han møter dem på deres banehalvdel ved blant annet å skreddersy oppholdet på sykehuset. En pasient som har dårlig matlyst kan for eksempel oppmuntres med ei skive med hjemmelaget syltetøy og seterrømme.

Når kirurgen leverer fra seg pasienten videre til pleierne, kreves dybdekunnskap på tvers av kultur og generasjoner. Kollegaer ved gynekologisk avdeling er klare på at Bakkevoll kan by på en unik kompetanse på dette området.

Varmeprisen deles ut av Fagforbundet til en person, organisasjon eller arbeidsplass som har utmerket seg ved å skape varme og omsorg i helsesektoren. Bakkevoll blir den femte personen som får prisen siden starten i 1996. Det er prisutdeling hvert fjerde år - når det avholdes Landskonferanse for Seksjon helse og sosial.