Oslo: Får ikke nok mat på sykehjem

- Det blå byrådet i Oslo har kuttet ned så kraftig på helsebudsjettet at våre eldre på sykehjem blir feil- og underernærte, sier Kjellfrid Blakstad, Fagforbundet.

25.07.2013 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 25.07.2013

Flertallet av pasienter på sykehjem i Oslo får ikke i seg den næringen de trenger, viser fersk undersøkelse. Klassekampen viser til rapporten i oppslag i dag. Til sammen 339 eldre på 19 kommunale sykehjem i hovedstaden var med i undersøkelsen.

Kjellfrid Blakstad, leder i Seksjon helse og sosial i fagforbundet, har over lengre tid sett hva innsparingspolitikken til det borgerlige styret i Oslo kan føre til.

- Det er ubeskrivelig trist at det er de eldre på sykehjem som må betale for at helsebudsjettet skjæres ned til beinet. Jeg frykter vi får enda mer av denne sparepolitikken hvis de blå partiene får velgernes tillit i stortingsvalget til høsten, sier Blakstad.