Bedre oppgavedeling i sykehus

Konferanse i regi av Norsk sykehus- og helsetjenesteforening (NSH) som foregår 10. og 11. september i Oslo. Konferansen har samlet de fleste aktører på sykehusarenaen.

04.07.2013 av Hermann Albert
Sist oppdatert: 04.07.2013

Blant flere temaer finner vi "Bedre oppgavedeling - en forberedelse til en fremtid med personellknapphet" og "Oppgavedeling som en løsning på utfordringer i driften av en kirurgisk klinikk".

I paneldebatten andre dag skal blant annet leder Fagforbundet Seksjon helse og sosial Kjellfrid T. Blakstad, NSF forbundsleder og sentralstyremedlem i Legeforeningen delta, Temaet for debatten "Tanker og føringer for fremtiden - hvem bør gjøre hva?".

Fagforbundet imøteser denne konferansen og har store forventninger til en konstruktiv debatt og tilnærming til bruken av kompetanse og ressurser i samhandling for en bedre helsetjeneste. Fra Fagforbundets sideer flere forslag lagt på bordet. Forslag om endret oppgavedeling mellom ansatte i spesialisthelsetjenesten som vil motvirke flaskehalser, go mer effektiv pasientbehandling og muligheter for kompetanseheving for flere. Det vil fra Fagforbundets side særlig bli påpekt bruk av helsesekretærens kompetanse blant annet muligheter til å medvirke i blodprøvetaking, operasjonsteknikeres muligheter for å avlaste operasjonssykepleiere med mer. Mulighetene er store bare vi klarer å se ut over de konservative grensene  vi idag omgir oss med.

Se invitasjonen til konferansen og vedlagte artikkel "Helsefagarbeider + sykehus = sant!