Helsefag konkurrerer i Yrkes- VM

Blant 21 ungdommer på yrkeslandslaget som skal konkurrere i Leipzig i juli, er det en helsefagarbeider. Hun heter Stine Birgitte H. Kippenberg og kommer fra Ålesund.

24.06.2013 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 24.06.2013

På en landslagssamling tidligere i vår ble yrkeslandslaget ønsket lykke til av både kunnskapsminister Kristin Halvorsen, LO-leder Gerd Kristiansen og adm. dir. i NHO, Kristin Skogen Lund.

Fantastisk gøy og inspirerende å se yrkeslandslaget i aksjon. De viser hvilken kvalitet det er i norsk fag- og yrkesopplæring, og jeg er sikker på at de kommer til å levere strålende resultater i Yrkes-VM, sa en fornøyd LO-leder, Gerd Kristiansen etter landslagssamlingen

Bredt spekter

Som ambisiøse VM-deltakere har de 21 ungdommene ligget i  hardtrening lenge, og håper at innsatsen gir medaljer rundt halsen. Yrkeslandslaget er et av Norges viktigste landslag,  og representerer mange yrker fra bilmekaniker, anleggsgartner, blomsterdekoratør, elektriker til helsefag, for å nevne noen.

Gode kandidater

Ungdommene har kvalifisert seg gjennom skolekonkurranser og Norgesmesterskap. Noen av deltakerne har tidligere konkurrert internasjonalt, som for eksempel i Yrkes-EM. Felles for alle er at de har valgt en yrkesfaglig studieretning, de er unge, og tar fagbrev i disse dager.

Les mer på www.worldskills.no

Les mer om Stine Birgitte