Kommentar: Folkehelsemelding med relevante og gode tiltak

Fagforbundet er glad for at Folkehelsemeldinga, som har vært bebudet siden høsten 2012, nå er lagt fram og at det har blitt en god og relevant melding.

26.04.2013 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 30.05.2013

Folkehelsemeldinga omtaler riktige og viktig områder for å fremme helse i befolkningen. Ikke minst er det gledelig at staten bevilger 180 millioner til 300 nye helsesøsterstillinger.

Dette er i første rekke en melding om hva staten kan bidra med i forhold til tiltak i folkehelsearbeidet. Utover staten sitt ansvar, har kommunene et særlig ansvar for folkehelsearbeidet. Det gjelder for eksempel i forhold til fokus på gode levevaner i barnehagen, at det er ungdomsklubber, eldresentre og lett tilgjengelige turstier.

Det er positivt at departementet viser til folkehelseloven som stiller krav til systematisk folkehelsearbeid i kommuner og fylkeskommuner - og at disse skal bruke alle sine virkemidler i alle sektorer for å fremme folkehelse.

Fagforbundet sine medlemmer er viktige aktører i folkehelsearbeidet i kommunene, og vi mener det er viktig at staten skal bruke virkemidler i alle sektorer og hjelpe kommuner og fylkeskommuner med å nå målene.

Vi merker oss også at det legges opp til samarbeid mellom partene i arbeidslivet. Vi mener det er helt nødvendig for å nå målet.

Se hele Folkehelsemeldingen - God helse - felles ansvar

Kontakt i Fagforbundet: