Kommersielle sykehjem langt fra best

Bruker- og pårørendeundersøkelse fra 2012 viser at de kommersielt drevne sykehjemmene i Oslo kommer svært langt ned på listen.

20.03.2013 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 21.03.2013

Sykehjemmene driftet av ideelle organsisasjoner, det vil si de ikke-kommersielle aktørene, scorer langt høyere enn de kommersielle.

Blant topp 10 er hele 7 sykehjem drevet av ikke-kommersielle drivere. De øvrige tre er drevet av kommunen. På topp 20 ligger 10 ikke-kommersielle og 10 kommunalt drevne sykehjem. Med ett unntak kommer alle de ikke-kommersielle sykehjemmene foran beste kommersielt drevne sykehjem, som ligger på 21. plass, skriver DittOslo.no.

Tilbakeviser NHO-rapport

Avisen tar også for seg svakhetene i rapporten Oslo Economics gjorde på oppdrag fra NHO Service, som ble offentliggjort i februar i år. De såkalt objektive kvalitetsindikatorene som Oslo Economics lot telle 40 prosent i sin rapport, bør ifølge Helseetaten ikke brukes alene som mål for kvalitet i et sykehjem, da rapporteringsrutinene varierer, registreringene er variable og endrer seg mye over tid.

DittOslo.no har gjennomgått rapporter fra Helseetaten, som gis ut tre ganger i året på bakgrunn av rapportering fra sykehjemmene. Konklusjonen deres er at det er vanskelig å se om det er store forskjeller mellom kommersielle, ikke-kommersielle drevne og kommunale sykehjem på de forskjellige kvalitetsindikatorene.

Furulund nyanserer

Til tross for dette uttropte direktør i NHO Service, Petter Furulund, de kommersielle aktørene som best både på kvalitet og pris. Nå må han nyansere bildet.

- Vi har bedt Oslo Economics om å oppdatere undersøkelsen med de siste tallene etter 2010. Når jeg sa at de privatdrevne sykehjemmene var best på kvalitet var det snakk om veldig små nyanser, sier Furulund til DittOslo.no,

- Vi vil naturligvis at de kommersielt drevne sykehjemmene skal gjøre det best mulig på disse undersøkelsene, men samtidig er vi enige med Fagforbundet at det er svakheter ved bruker- og pårørendeundersøkelsene, sier Furulund.

Benekter sammenheng mellom bunnplassering og sparekniv

Til DittOslo.no avviser Furulund at det er en sammenheng mellom at Hovseterhjemmet skal ha spart kommunen for 56 millioner siden år 2000, og at hjemmet ligger på bunnplass i bruker- og pårørendeundersøkelsen.

Han mener også at det ikke er noen sammenheng mellom besparelse ved tidligere Addecco-drevne sykehjem og at selskapet mistet kontraktene med kommunen på grunn av brudd på Arbeidsmiljøloven.

Fagforbundet mener god eldreomsorg bør koste mer - ikke mindre

Fagforbundet har i flere artikler påpekt at det ikke er noe hold i Furulunds og Oslo Economics-rapportens konklusjoner. God eldreomsorg handler om å gi de eldre en verdig avslutning på livet. I NHO Services rapporter er hensynet til eldre mennesker blitt borte i all kostnadseffektiviteten.

En annen ting er at rapporten, som Furulund mener er den mest grundige studien så langt rundt effekten av konkurranseutsetting, er helt uleselig for folk flest.

NHO Service - Nok en gang

NHO-rapport med slagside