Respekter mangfoldet!

Innlegg i Aftenposten 18. mars av Kjellfrid T. Blakstad, leder, Seksjon helse og sosial i Fagforbundet.

18.03.2013 av Kjellfrid T. Blakstad
Sist oppdatert: 08.04.2021

Vi ber om respekt, skriver Michele Barros Viana på Aftenpostens debattsider nylig. Hun beskriver en arbeidshverdag for en hjelpepleier som vi skjemmes over å høre om, men som vi er nødt til å ta tak i.

Takk for klar beskjed! Michele opplever fordommer og fremmedfrykt. Samtidig er hun stolt av å være hjelpepleier. Det er et ubehagelig gap mellom yrkesstoltheten hun har og mottagelsen hun får fra pasienter, pårørende og arbeidskolleger. Slik skal det ikke være! Innvandring til Norge er en ressurs – ikke minst fordi vi trenger titusenvis av omsorgshender fremover. Usaklig forskjellsbehandling skjer mange steder i arbeidslivet, ikke bare i helsevesenet.

Fagforbundet har 17.000 tillitsvalgte som jobber for at arbeidsplassen din skal gi deg energi – og ikke tømme deg for krefter. Du skal aldri stå alene mot diskriminering og rasisme! Ikke minst skal lederne på arbeidsplassen din møte fordommer med nulltoleranse. Mangfold i arbeidslivet gir verdiskapning, engasjement og deltagelse.

Fagforbundet er stolt av å kjempe for et mer inkluderende arbeidsliv!