Sosialt arbeid i NAV

Fagdag NAV

Fagdag NAV (Foto: Hermann Albert)

Torsdag 17. januar ble konferansen "Sosialt arbeid i NAV" avholdt i Fagforbundets lokaler Oslo. Konferansen samlet 50 ansatte fra en rekke NAV-kontor.

01.02.2013 av Hermann Albert
Sist oppdatert: 01.02.2013

Tilrettelegging og organiseringen av konferansen hadde Fagforbundets faggruppe for NAV-ansatte stått bak, og mye tyder på at både den positive responsen fra deltakerne og det faglige innholdet ga mersmak til flere tilsvarende konferanser.

Konferansen ble leder av medlem i faggruppa Terje Egrem.

Innledningsvis presenterte Tone Fløtten, instituttsjef ved FAFO og dr. polit ved Universitetet i Oslo begreper rundt barnefattigdom, omfang og konsekvenser.

Ungdomsprosjektet  ved NAV Vennesla ble presentert  ved Team koordinator Ungdom Anita Premark.

Forsker ved AFI Ingebjørg Skarpaas innledet rundt temaet Sosialt arbeid i NAV med spørsmålene fagutvisking - fagutvikling - fagutviding?

Hvordan forstå sosialt arbeids rolle i NAV-kontoret. Hanne Glemmestad, høgskolelektor ved Høgskolen i Lillehammer og tidligere NAV leder Østre Toten. Glemmestad viste til at NAV har et klart politisk mandat, samtidig som utøvelsen er basert på kunnskap og ferdigheter fra sosialt arbeids fagtradisjoner. "Fagets identitet er knytet til solidaritet med utsatte grupper, kamp mot fattigdom og for sosial rettferdighet. Faget er basert på faglige og etiske standarder som gir anvisninger for hvordan faget skal utøves."

Venke Anny Nes, leder av faggruppe NAV avsluttet konferansen med en gjennomgang av NAV arbeidet i Fagforbundet. Det ble her gitt informasjon om faggruppa og det arbeidet som er utført og arbeidet med opprettelse av et NAV nettverk.