God tale av helseministeren

Fagforbundets kommentar til helse- og omsorgminister Jonas Gahr Støres tale om sykehusene.

30.01.2013 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 12.02.2013

Onsdag 30. januar presenterte helse- og omsorgsminister Jonas Gahr Støre for første gang sine styringsbudskap, politiske mål og forventninger til sykehusene. Gahr Støre la stor vekt på at sykehusene er fellesskapets eiendom. Han understreket at det offentlige må ha ansvaret for prioritering, for å sikre at de som har størst behov blir godt ivaretatt. Samtidig advarte han mot mer privatisering, og særlig mot såkalt etterspørselsdrevet finansiering.

– Det aller viktigste er at Støre ettertrykkelig fastlegger de rødgrønnes prioriteringer og politikken i spesialisthelsetjenesten. Statsråden er veldig klar på at helsevesenet skal være styrt, eid og drevet av det offentlige. Dette er noe helt annet enn Høyres sjekkheftepolitikk med såkalt valgfrihet og private løsninger, sier Odd Haldgeir Larsen, som er medlem i Arbeidsutvalget i Fagforbundet.

Ansattes kompetanse kan utnyttes bedre

Gahr Støre la fram Ti grep for bedre sykehus hvor han tok til orde for en bedre og smartere oppgavedeling mellom ansatte i sykehusene. Det betyr at arbeidsoppgaver som tidligere har vært tilknyttet en særskilt profesjon, også skal kunne utføres av andre yrkesgrupper – for bedre utnyttelse av samlet kompetanse og ressurser.

I sin tale påpekte helseministeren at regjeringen har åpnet for at sykepleiere kan lede poliklinikker, og mener flere sykehus bør se nærmere på slike løsninger. Han tror helsefagarbeidere kan utføre flere oppgaver enn i dag. Det samme gjelder sykepleiere, radiografer og andre høyskolegrupper. Alle virksomheter bør også ha oversikt over hvilken kompetanse det er behov for, og en plan for kompetanseutvikling.

– Støre vektlegger at sykehusene består av noe mer enn to profesjoner. Han er opptatt av helheten og alle som jobber der. På et sykehus er renholdere, portører, helsesekretærer og helsefagarbeidere, like nødvendige som leger og sykepleiere, sier Larsen.

Flere helsefagarbeidere inn i sykehusene

– Vi støtter, og er særlig glad for at helseministeren har fokus på oppgavene som skal løses, og ikke på profesjonene. Dette har Fagforbundet jobbet for i mange år. Vi må verdsette eksisterende kompetanse og bygge videre på den. Det at Gahr Støre vil ha flere helsefagarbeiderne inn i sykehusene er vi spesielt glade for. De har en selvsagt plass i sykehusene. Det vil også gjøre det lettere å rekruttere til fagutdanninga, og det vil gi helsefagarbeiderne flere karrieremuligheter. sier Kjellfrid Blakstad, leder av Seksjon helse og sosial i Fagforbundet.

Lengre åpningstider og heltidskultur

Helseministeren jobber med en utredning om utvidet åpningstid på sykehusene, som skal være ferdig før sommeren. Der vil man se om sykehusene kan utvide åpningstiden for planlagt virksomhet til for eksempel kl. 21.00. Dersom utredningen viser at man vil kunne øke behandlingskapasiteten innen forsvarlige rammer, vil partene i arbeidslivet få i oppgave å utvikle og tilpasse avtaleverket deretter.

– Fagforbundet er positive til forslaget om utvidet åpningstid, sier Odd Hallgeir Larsen. Dette kan være med på å få ned antallet på venteliste og vil være et godt motprivatiseringstiltak.

Støre vil redusere bruken av deltid og etablere en heltidskultur i sykehusene. Regjeringen har mål om å redusere andelen deltid i sykehus med 20 prosent. Fagforbundet er enige i at sykehusene må basere seg på heltidsstillinger og ta i bruk den store arbeidskraftreserven som finnes i alle som i dag arbeider deltid. Å legge om fra deltid til heltid er viktig for å utnytte kompetansen til de ansatte, sikre bedre kontinuitet i behandlingen, og gi mer rom for kompetansebygging. Fagforbundet mener at flere heltidsstillinger utvilsomt fremmer kvaliteten og kommer pasienten til gode.

Les hele talen til helseminister Jonas Gahr Støre

Kontaktperson: Informasjonssjef Tone Zander tlf 908 550 63