Kvikksølvskade i retten neste uke

Kvikksølveksponering for tannhelsesekretærer er tema i Gulating lagmannsrett neste uke. Fagforbundet følger spent med på utviklingen.

12.12.2012 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 08.04.2021

Fagforbundet har foreløpig stevnet staten/Arbeids- og velferdsdirektoratet i to saker, og som skal føres for de ordinære domstoler. Den første saken skal behandles i Gulating lagmannsrett nå neste uke, mens den andre skal behandles i Eidsivating lagmannsrett i april 2013. Ytterligere en sak er stevnet inn for Eidsivating lagmannsrett, men det er ennå ikke kjent når den skal behandles.

Den første saken starter i Bergen mandag 17. desember - og  det er satt av tre dager. Saken skal føres av Fagforbundets advokat Anne-Gry Rønning-Aaby og LO-advokat Lars Olav Skårberg.

Oppgaven blir å belyse hvorfor det i denne saken er en sannsynlig sammenheng mellom sykdomsbildet og kvikksølveksponeringer.

Fagforbundets mål er å dokumentere at tannhelsesekretærene har blitt utsatt for kvikksølv som kan gi mange ulike sykdomsbilder, særlig av kognitiv art. Og at tannhelsesekretærer som arbeidet i perioden 1960 og fram til slutten av 1980-tallet, hvor det var omfattende bruk av kobberamalgam, kan ha fått varige helseskader som følge av jobben. Fagforbundet mener medlemmet er blant de av tannhelsesekretærene som har fått slik varig skade, og at Trygderettens stadfestelse av avslag derfor må oppheves.