Gratulerer med helsefagarbeiderens dag!

Fagforbundet gratulerer alle helsefagarbeidere i inn- og utland med Den europeiske dagen for helsefagarbeidere. Vi er stolte av den jobben dere gjør!

26.11.2012 av Seksjon helse og sosial
Sist oppdatert: 26.11.2012

Helsefagarbeiderne er en viktig yrkesgruppe, som sammen med mange av forbundets øvrige yrkesgrupper, bidrar til at Norge har et av verdens beste helsevesen. Helsefagarbeiderdagen er den 26. november og markeres over hele Europa. 75 000 helsefagarbeidere er organisert i Fagforbundet.

Et kompetent, tilstedeværende helsepersonell med tid til å lytte og gi oppmerksomhet er viktig for dem som blir innlagt på sykehus eller på sykehjem. Omtanke og medvirkning står sentralt for å skape trygghet for pasienter og brukere som mottar helsetjenster og bistand i eget hjem.

Fagforbundet mener at helse- og omsorgstjenestene bør styres etter prinsippet Rett person på rett plass. Det betyr å bruke de forskjellige yrkesgruppene til det de er gode på. Vi mener det gir god uttelling på både behandling og økonomi i tjenestetilbudene.

Fagforbundet ser med bekymring på at mange sykehus ikke verdsetter eller bruker kompetansen hjelpepleiere, omsorgsarbeidere og helsefagarbeidere representerer. Derfor er det viktig for Fagforbundet å bruke Den europeiske merkedagen til å vise hvilken kompetanse helsefagarbeiderne har, og hvilken viktig jobb de gjør.

Rekrutteringen til yrket blir en stor utfordring i årene som kommer. Helse-Norge trenger mer enn 40.000 nye helsefagarbeidere innen 2030. Altfor få velger denne utdanningen. Vi må ta grep nå for at eldre og andre omsorgstrengende skal få den hjelpen de fortjener.

Stadig flere helsefagarbeidere oppdager at Fagforbundet er et riktig forbund for nettopp dem – og helsefagarbeiderne er viktige for Fagforbundet. Vi er stolte av dere!