Fagkonferanse om integrering vel overstått

Den 12. og 13. november arrangerte Fagforbundet sin 2. nasjonale konferanse om integrering på Sørmarka konferansesenter.

20.11.2012 av Seksjon helse og sosial
Sist oppdatert: 29.11.2012

Over 80 integreringsarbeidere var samlet for å lære og bidra med sine synspunkter og erfaringer.

Mette Henriksen Aas, leder for Seksjon kirke, kultur og oppvekst ønsket velkommen på vegne av Fagforbundet. Hun ble etterfulgt av Karvan Dance, som holdt et forrykende danseshow. Deltakerne fikk være med på moroa, og vi danset oss varme til fantastisk indisk musikk med trommer.

Berit Berg delte engasjement og kunnskap om utviklingen i norsk asylpolitikk. Hun oppfordret oss til å bruke vår stemme, og til å ha spesielt fokus på barnas behov. Loveleen Brenna fortsatte med et tankevekkende foredrag om behovet for å se den enkelte. Hun minnet oss på hvordan universelle menneskelige behov for tilhørighet, mestring, forutsigbarhet må gå foran fokuset på forskjeller og ulikhet.

Moza Mwilima er rådgiver i Fagforbundets organisasjonsenhet, og avsluttet første dag med å fortelle om Fagforbundets Utvalg for mangfold og inkludering. Moza er sekretær for utvalget og fortalte om deres arbeid med å øke minoritetsandelen blant Fagforbundets medlemmer og tillitsvalgte.

På konferansens andre dag, underviste Lars Gunnar Lingås i yrkesetikk, og deltakeren fikk mulighet til å dele og diskutere dilemma fra egen arbeidshverdag. Torhild Löfwander, leder av Quo Vadis? delte tanker og erfaringer om hva som må til for å få minoriteter ut i jobb. Hun fokuserte på tydelige krav og tilbakemeldinger, praktisk språkopplæring og tilstrekkelig tid og kontinuitet som nødvendige ingredienser i vellykket integreringsarbeid.

Vidar Veseth ledet et seminar om utfordringer for ansatte på asylmottak, og Vesna Pacariz fortalte en gruppe deltakere om behovet for god bruk og organisering av tolketjenester.

Norsk Folkehjelp deltok på begge konferansen dager. De gjorde en flott innsats, først ved å arrangere Mangfold og dialog – øvelser. Her fikk konferansedeltakerne mulighet til å bli bedre kjent med egne holdninger og å lytte til andres. Og ikke minst ga de oss Menneskebiblioteket. Her fikk vi møte mennesker som av ulike grunner ofte møter fordommer, og stille dem spørsmål om alt vi lurte på.

Konferansen fikk mye positive tilbakemeldinger, og Seksjon helse og sosial og Seksjon kirke, kultur og oppvekst, ønsker å takke alle deltakerne for en flott opplevelse.

Se også sak i Fagbladet:

- Integrering handler om møtet mellom mennesker (Fagbladet 15.11.2012)

Innlegg på konferansen

Berit Berg