Sonja Hodoba
Fem dager i uken reiser Sonja Hodoba fra Heggedal til Lørenskog for å sortere post. Sonja jobber mest med store brev. Det er en hektisk hverdag med korte frister, men med gode arbeidskollegaer går det lettere.
07.05.2020
av
Steinar Ottesen
Sist oppdatert: 18.05.2020
Har mye forandret seg på 21 år?
– Jeg jobbet tidligere i gamle Posten i brevsenteret som førstepostbetjent. Vi sorterte brevene stort sett bare manuelt. Veldig lite post ble behandlet på maskin. I dag behandles alt maskinelt, så det går mye fortere. Det er grunnen til at det er behov for færre ansatte enn tidligere. I dag jobber vi i den mest avanserte og moderne posten i verden. Posten har blitt digitalisert, sier Sonja Hodoba.
Hvordan er det å jobbe i disse dager?
– Vi har egentlig samme rutiner. Vi bruker hansker og desinfiserer alltid. Vi holder avstand og følger alle råd. Alle ansatte er klar over situasjonen og rutinene. Det er større pågang i avdelingen for pakker på grunn av at mange er i isolasjon. Pandemien har demonstrert hvor viktig Posten er for samfunnet. Vi prøver så godt vi kan å ta vare på hverandre og kundene. Vi prøver å yte best mulig, sier Hodoba.
Hvordan er kollegene?
– Vi har et veldig godt miljø, og vi samarbeider godt. Det er mye humor, og det er bra. Mine kollegaer har jeg kjent fra første dag jeg startet.
Hvordan ble du organisert?
– Jeg ble medlem nesten fra første arbeidsdag fordi det gir deg trygghet i hverdagen, og det er veldig fint. Vi som medlemmer har flere goder og fordeler. Hvis vi havner i en uklar situasjon, konflikt eller hvis vi bare lurer på noe, får vi hjelp, støtte og rådgivning. Vi har forskjellige forsikringer, og vi kan også leie leiligheter og feriehjem til en gunstig pris.
Har du noe mer på hjertet?
– Posten er og har alltid vært en god arbeidsgiver. Jeg er stolt av å jobbe der, avslutter Sonja Hodoba.