Til hovedinnhold

Lars Gundersen

Dårlige dekk: På et videoklipp i avisa Nordlys ser du en buss skli bakover på vinterføre. Den sklir sidelengs 50-60 meter, i stor fart. En skremmende opplevelse for passasjerene, andre bilister og ikke minst sjåføren.

24.01.2013 av Kari-Sofie Jenssen
Sist oppdatert: 26.02.2013

Sjåføren er Lars Gundersen, tillitsvalgt for sjåførene organisert i Fagforbundet.  Han uttalte til avisa Nordlys at forholdene var totalt uforutsigbare med værtypen som rådet da. Ledelsen i Nobina (Nordens største operatør av busspersontransport) mener at sjåførene har ansvar for å legge på kjettinger når kjøreforholdene er så dårlige. Sjåførene svarer med at Volvos hybridbusser er ubrukelige i Tromsø.
– I Tromsø  snur været  på ti minutter. Rute 40 kan komme kjørende ned til sentrum og ha godt grep, snu og oppleve å bli sittende fast på vei opp, svarer Lars Gundersen.

Gavepakke

Lars Gundersen har hatt det travelt som tillitsvalgt den siste tida. Det har ikke skremt ham fra  å ta gjenvalg som leder i fagforeninga.
– Videoen er skremmende, men den er en gavepakke! Nå blir sjåførene tatt på alvor – dette er super dokumentasjon på hvor uegna bussene er for Tromsø by. –  Det var de i fjor,  og det er de i år, sier Gundersen.
Diskusjonen går i media om hvem som skal betale og hvem som har skylda. Den diskusjonen legger ikke Gundersen og Fagforbundet seg opp i. Han vil bare bli kvitt bussene.

Anbudet har skylda

Hele denne historia er en konsekvens av anbudsutsetting.  – Anbud i bussbransjen ødelegger bransjen. Jeg synes nesten den er ødelagt allerede, sier Gundersen.

– Hadde vi fortsatt hatt Tromsbuss eid av Tromsø kommune, ville vi hatt seks-sju nye busser hvert år. Selskapet var godt drevet. Vi hadde fremdeles hatt masse erfaring med å kjøre buss i området, noe som ble nulla ut i det øyeblikket Troms fylkeskommune vedtok å anbudsutsette kollektivtrafikken og Nobina kom inn som operatør, forklarer han.

Virksomhetsoverdratt

Tromsbuss ble hetende Cominor etter en fusjon der tre av fylkets busselskaper ble ett (Tromsbuss ble solgt til Troms Innland Rutebil, som tidligere hadde kjøpt Ofotens Bilruter og dette ble tilsammen Cominor) og deretter ble sjåførene virksomhetsoverdratt til Nobina ved anbudet.  I Cominor har Fagforbundet forhandlingsrett, mens i Nobina, som er en NHO-bedrift,  er det Norsk Transportarbeiderforbund som sitter på rettighetene.
– Vi er rundt 70 sjåfører i Fagforbundet. Vi ønsker å fortsette i Fagforbundet. Vi var tidligere i Norsk Kommuneforbund som seinere ble Fagforbundet. Det er her vi føler at vi hører hjemme. Spørsmålet om tarifftilhørighet blir avgjort på LO-kongressen i begynnelsen av mai.

Bussbransjeavtalen tilhører både NHO og Spekter og er helt like. NTF har rettigheter i begge, mens Fagforbundet bare har rettigheter i Spekter-avtalen. Fagforbundet mener dette er dypt urettferdig,  da begge forbunda er i LO-familien.

– Vi setter vår lit til ett godt resultat på LO-kongressen, avslutter  Lars Gundersen, som har vært fagorganisert siden han begynte å kjøre buss på full tid våren 2002.

;
Hei, jeg er Fagforbundets chatbot. Hva kan jeg hjelpe med?