Fem tillitsvalgte om koronaviruset og jobben
11.03.2020
av
Ellisiv Solskinnsbakk
Sist oppdatert: 12.03.2020
Linda Skorpholm, tillitsvalgt i barnehage, Askøy
Hva lurer medlemmene på når det gjelder koronaviruset?
Så langt har jeg ikke fått et eneste spørsmål fra medlemmer, verken muntlig eller på e-post. Vi snakker om det og oppdaterer oss i lunsjen, men ellers har det ikke vært noe stort tema på jobb. Det er ingen fra Askøy som er smittet ennå, bortsett fra en veiarbeider som jobbet her som testet positivt og nå er hele arbeidslaget hans i karantene.
Hvordan påvirker situasjonen jobbhverdagen din?
Vi har fokus på håndhygiene, også med barna. De snakker ikke så mye om det, men de største vet hva det er fordi de har snakket om det hjemme. Vi skal ha planleggingsdag snart, men siden vi ikke er så mange kommer vi til å gjennomføre. I Fagforbundets regi skulle vi ha et seminar, styremøte og et medlemsmøte. De har vi nå avlyst.
Hvordan er samarbeidet med arbeidsgiver?
Askøy kommune har sendt mail til alle med retningslinjer for koronavirus-situasjonen. Lokalt i barnehagen har vi laget en beredskapsplan på hvordan vi kan drive hvis opp til halvparten av personalet skulle bli syke. Hvor mange på hver avdeling og så videre. Vi har også vurdert tiltak som reduserte åpningstider.
Kent Kristensen, plasstillitsvalgt ved Nidelven hjemmetjeneste i Trondheim.
Hva lurer medlemmene på når det gjelder koronaviruset?
Spørsmålet som går igjen er hvordan de som ansatte skal forholde seg dersom det oppstår et stort utbrudd. Hvis noen ansatte blir smitta og vi blir satt i karantene, hvordan løser vi bemanninga og organiserer arbeidet. Medlemmene er opptatt av å iverta brukerne på en god måte.
Hvordan påvirker situasjonen jobbhverdagen din?
Som ansatt er jeg opptatt av hygiene og utfører jevnlig en grundig håndvask. Siden brukerne opplever stor usikkerhet så er det viktig at vi tar oss tid til å snakke godt med de og sørger for at de opplever trygghet.
Hvordan er samarbeidet med arbeidsgiver?
Det går veldig bra. På landsbasis opplevde jeg at de var treg med å reagere i starten, men når vi først fikk tydelige beskjeder så har vår ledelse gjort riktige valg og formidlet informasjon på en god måte. Dialogen med ledelsen har vært og er viktig nå for å formidle de ansattes behov.
Aysun Yafar, renholder og hovedtillitsvalgt for renhold og teknisk i bydelen Alna i Oslo.