Hundreåringen som vil ha mer tariffmakt

Nestleder i Fagforbundet, Odd Haldgeir Larsen

Nestleder i Fagforbundet, Odd Haldgeir Larsen (Foto: Jan Lillehamre)

I 100 års-jubileumsuka for Fagforbundet møter Oss tillitsvalgte en stolt, optimistisk og offensiv nestleder. Odd Haldgeir Larsen jubler over at Fagforbundet har hatt rekordstor vekst det siste året. Samtidig gleder han seg over at nesten alle andre LO-forbund vokser. – Dette er en god trend for oss som vil ha mer tariffmakt, sier han.

21.02.2020 av Randi Tevik
Sist oppdatert: 28.02.2020

Fagforbundet har en stolt historie og den 14. februar var det nøyaktig hundre år siden forløperen til Fagforbundet, Norsk Kommunearbeiderforbund, blei stifta. Ved etableringa hadde forbundet 3280 kommuneansatte medlemmer fordelt på 27 fagforeninger. Som hundreåring fortsetter forbundet å vokse og nå nærmer vi oss 400 000 medlemmer.

– De siste vervetallene viser at vi vokser på alle områder, i KS-området med 800 nye medlemmer, noe som er veldig gledelig, sier Larsen.

Godt, gammeldags tillitsvalgtarbeid gir resultater

Medlemsveksten som starta i 2018, med 25 400 innmeldinger, fortsetter. Målsettinga for 2019 ble basert på 2018- tallet og innmeldingene gikk omtrent som planlagt på våren. Men i juli kom et hopp på innmeldingsstatistikken, og det fortsatte ut året til rekordinnmelding på 27 300 og en netto vekst på 8000 i fjor.

– I 2020 ser veksten ut til å fortsette og derfor våger jeg å si at dette er en trend. Organisasjonsenheten driver og graver i tallene, for vi har lyst til å gjøre mer av det som funker, sier Larsen.

– Han legger til at der våre tillitsvalgte er synlige og er en garantist for et godt arbeidsmiljø, gode yrkesfaglige tilbud og gode lønnsvilkår, der får vi medlemmer.

Han tror at folk flest vil ha trygghet på jobben, og at det er det gode, gammeldagse tillitsvalgtarbeidet som gir denne tryggheten. Synlig, nær og stolt er et mantra som virker. Vi får ikke tariffmakt og yrkespolitisk makt om vi ikke er mange nok.

– Tariffmakt og yrkespolitisk makt gir oss også politisk makt, det er derfor vi må bli enda fler framover mot stortingsvalget i 2021 og lokalvalget i 2023, understreker Larsen.

Fortell de gode historiene - ikke vær beskjeden

Odd Haldgeir Larsen er opptatt av at forbundet skal feire gode resultater og seiere.

– Når jeg er ute i fagforeningene begynner jeg alltid med ros og med å si at vi er nødt til å skryte av det vi gjør og ikke gjemme det bort, forteller han.

Han mener fagforeningene er for beskjedne på egne vegne, det de gjør er jo viktigst av alt Fagforbundet gjør. Han er også opptatt av at ved å fortelle hva de gjør som virker i egen forening, overfører fagforeningene kunnskap og erfaringer seg imellom.

– Våre tillitsvalgte vinner mange kamper, og jeg kunne ønske meg at de forteller om dette og feirer mer, før de løper videre til neste kamp, sier Larsen.

Han oppfordrer også tillitsvalgte til å snakke med kolleger om Fagforbundet og det vi står for, og hva et sterkt samlet LO betyr. I den sammenhengen nevner han prosjektet LO for alle, der målet er at LO skal bli førstevalget også for arbeidstakere med høyere utdanning.

– Det er viktig å tørre og spørre, for langt flere fortjener å bli en del av det sterke fellesskapet fagbevegelsen er, mener nesteleder i Fagforbundet, Odd Haldgeir Larsen.

Pila peker opp - innmeldinger per måned fra 2004 til 2019: