Fire på gangen: Hva gjør egentlig nestlederen i fagforeninga?

Nestlederne kan kanskje være litt anonyme i fagforeninga. Hva gjør en nestleder? Hvilke arbeidsoppgaver ligger til det vervet? Og hvordan er det å være nestleder?

04.11.2019 av Kari-Sofie Jenssen
Sist oppdatert: 07.11.2019

Kristin Martinsen

Nestleder i Fagforbundet Smaalenene

– Fagforeniga har ca 1500 medlemmer med pensjonistene. Jeg liker veldig godt å være nestleder, og jeg er hovedtillitsvalgt i tillegg. Mye av tida mi går med på å reise rundt på arbeidsplassene hvor jeg verver, og tar meg av medlemmene våre. Verving, altså øke tariffmakta vår, er min hovedoppgave som nestleder.

Jan Oskar Dervo

Nestleder Fagforbundet Tana

– I Tana er vi cirka 120 yrkesaktive medlemmer. Hele styret har ansvar for å verve medlemmer, men det ligger til meg som nestleder å ta spesielt ansvar for det. I tillegg er jeg plasstillitsvalgt i bofellesskapet jeg jobber. Det kan være vanskelig å få folk til å ta tillitsverv, og når du først sier ja - så får du lett kjeft hvis folk ikke er fornøyde. Men likevel kan jeg vel si at det er ok å være nestleder.

Anne Lise Nilsen

Nestleder Fagforbundet Risør

– Fagforbundet Risør har omtrent 500 medlemmer og jeg har vært nestleder i litt over to år. Det er hyggelig å være nestleder, og for meg foregår det meste på styremøter. Jeg liker å stå på stands, og ellers er jeg stedfortreder for lederen og av og til også sekretæren. Jeg er også leder for Yrkesseksjon helse og sosial. Vi skal ha temakveld i kveld med LOfavør og turnus, og selvsagt litt kos og hygge.

Geir Halvorsen

Nestleder Fagforbundet Skedsmo

– Etter sammenslåing med Fet og Sørum i januar blir vi ca 4000 medlemmer. I tillegg til å være nestleder er jeg er også htv for Romerike brann og redning. Det er travle dager, og nå er det sammenslåing for alle penga. I nestledervervet har jeg også ansvar for verving og støtte til de tillitsvalgte i de interkommunale selskapene (brann, vann og søppel) og i de private barnehagene. Det blir litt spagat mellom turnusen min på jobben og nestledervervet.