Hvordan ser et ordførerløfte ut?

Skrev under på Fagforbundets ordførerløfte: Tonje Brenna, fylkesordførerkandidat og mest sannsynlig fylkesrådsleder i Viken Fylkeskommune. Sammen med ungdomstillitsvalgt i Akershus Erik Fjeldstad Næss. (Foto: Fagforbundet)

Flere steder fikk Fagforbundet under valgkampen ordførerkandidater fra ulike partier til å signere et ordførerløfte: dersom de ble valgt så skulle de innfri Fagforbundets krav om blant annet heltidskultur, flere lærlinger og et sterkt trepartssamarbeid.

12.09.2019 av Renate Tårnes
Sist oppdatert: 12.09.2019

Fagforbundet

Tid for å høste ordførerløftene

Det var Fagforbundet Akershus som ledet an med ordførerløftet, inspirert av en lignende kampanje som NHO kjørte.

– Nå har vi avtalt med fagforeningene at de skal ta kontakt med ordførerne som er blitt valgt. Det må på plass en plan for hvordan kravene skal innfris, forteller Ivar Romundstad, leder av Fagforbundet Akershus. Krav om flere lærlingplasser var også noe NHO hadde som krav og det er gledelig at både næringsliv og arbeidstakere er opptatt av å få dette på plass.

De har ikke full oversikt over alle løftene som er signert, men Romundstad anslår at rundt 70 prosent av alle ordførerkandidatene signerte. Dette var kandidater fra Rødt til FrP, og mange er ordførere etter valget.

Flere av Fagforbundets forbundsregioner ble inspirert og skrev opp sine egne krav til ordførerkandidatene. Romundstad synes det er stas at flere så verdien i dette og oppfordrer samtidig til å følge opp løftene som ble gitt.
– De har forpliktet seg til å jobbe med disse sakene, og nå må vi følge dem opp. Hvis ikke blir det kun en flopp, og det kan vi ikke ha noe av.

Slik så ordførerløftet ut i Akershus: