– Bli medlem, så går vi på kino sammen

- Verv et nytt medlem - få to kinobilletter, sa Fagforbundet Skien-Siljan

- Verv et nytt medlem - få to kinobilletter, sa Fagforbundet Skien-Siljan (Foto: Fagforbundet)

Hva har kinobilletter med verving å gjøre? Fagforbundet Skien-Siljan avsluttet nettopp en vervekampanje som ga stor suksess. 40 nye medlemmer rullet inn nesten helt av seg selv. Se hvordan!

04.07.2019 av Ellisiv Solskinnsbakk
Sist oppdatert: 04.07.2019

– Potensialet av uorganiserte er enormt - bare i Skien kommune er 20 prosent av de ansatte uorganiserte. Og når vi i tillegg vet at mange av dem som er uorganiserte er det fordi de ikke har blitt spurt, er det bare å sette i gang, forteller hovedtillitsvalgt i Skien kommune og leder i Fagforbundet Skien-Siljan, Betty Timland.

Fagforbundet Skien-Siljan

Lot medlemmer "verve hverandre"

Fagforeninga hadde satt seg noen hårete vervemål for 2019, og ble nødt til å tenke litt nytt rundt rekruttering. Da kom ideen om å la medlemmene "verve hverandre".

– Vi tenkte det var hyggelig med kinobilletter. Da kan man jo også si "bli medlem, så kan vi gå på kino sammen" - hvis man vil. Men de står selvfølgelig fritt til å velge hvem de vil gå med, sier Timland.

Sendte ut på e-post - enkelt og effektivt

– Vi har etterhvert fått ganske god orden på e-postlistene i medlemsregisteret (Fane2), så vi valgte å sende ut kampanjen på e-post. Enkelt og greit, og det koster ikke like mye som SMS.

Fagforeninga er ganske stor fra før, med rundt 3600 medlemmer. I løpet av de to månedene kampanjen varte, kom det inn hele 40 nye medlemmer. De fleste fra helse og sosial-sektoren.

– Det virker som om flere ble gira av kampanjen, så nå er planen å kjøre i gang en ny runde til høsten, forteller fagforeningslederen, som selv sto for tre av vervingene.

Hva er ditt beste verveargument?

– Jeg pleier å si at vi er så opptatt av trygghet og så flinke til å forsikre alt mulig, men det gjelder også jobben. Å fagorganiserer seg blir som å tegne en forsikring - det handler om å ta ansvar for egen jobb og eget liv. Og akkurat som med en forsikring vet du ikke akkurat når du kan få bruk for kompetansen til oss tillitsvalgte, men det er bra å vite at du her den i bakhånd.