Kolberg med tordentale om Aleris-saka og sjukehusstreiken

Ap-høvdingen Martin Kolberg og forbundsleder Mette Nord er skjønt enige om at medlemmene til Fagforbundet må være aktive i valgkampen. Begge oppfordrer fagorganiserte til å stemme rødgrønt. (Foto: Kjell-Erik Kallset)

Ap-nestor Martin Kolberg fillerister velferdsselskapet Aleris/Stendi og høyreregjeringa. Samtidig gir han sterk støtte til Fagforbundets sjukehusstreik.

20.06.2019 av Kjell-Erik Kallset
Sist oppdatert: 21.06.2019

Mette Nord og Fagforbundets landsstyre ble manet til samfunnskamp, da Martin Kolberg talte til dem onsdag. Arbeiderparti-politikeren kasta seg inn på Fagforbundets side i to av konflikten forbundet nå står i, nemlig streiken for pensjon ved sjukehusa og rettssaka mot Aleris. Samtidig hadde Ap-mannen også en krystallklar beskjed til sine egne partifeller om Aleris/Stendi:

– Ikke en Ap-politiker i noen region eller i en eneste kommune i Norge, bør i det hele tatt tenke tanken på å gi dette selskapet noen som helst kontrakt noe sted. Selvfølgelig! understreket Kolberg, og høstet sterk applaus fra Fagforbundets landsstyre.

«Dette er alvorlig, det!»

Han takka Fagforbundet som fører rettssaka for omsorgsarbeiderne i Stendi (tidligere Aleris). De jobber som sjølstendig næringsdrivende for selskapet, men har gått til sak for å få faste jobber og de samme rettighetene som andre arbeidstakere.

– Det er et godt spørsmål om det skal være nødvendig å føre ei rettssak for å oppnå elementære faglige rettigheter i et samfunn som Norge i 2019. Dette er alvorlig, det! Det er et fundamentalt underliggende angrep på fagbevegelsens posisjon som tarifforganisasjon. Aleris bruker jussen for å manipulere det som er tariffavtalens bestemmelser.

Kolberg sa at han ikke veit hvordan rettssaka går, og hva som er lovlig eller ulovlig.

– Men en ting er klart: Hvis retten kommer fram til at dette er i orden, da må lovverket forandres, sa Kolberg

Etterlyser forbannelse

Ap-veteranen knytta både Aleris/Stendi-saka og sjukehusstreiken til den politiske utviklinga som han er klar på hvem han mener har ansvaret for:

– Høyreregjeringa og høyresida i Norge fører nå den politikken som skal til for gradvis større ulihet og sosial utrygghet. Vi glir i retning av en moderne utgave av det gamle samfunnet.

Stortingsrepresentanten og lederen av Buskerud Ap viste til alle kutta i arbeidsavklaringspenger, bostøtte, fri rettshjelp, støtte til enslige forsørgere og uføretrygd. Han mener høyreregjeringa gjør dette «helt uten noen form for skam, selv når de ser at tusenvis av folk havner i elendighet».

Etterlyser engasjement

Han ser og sykehusstreiken i denne sammenhengen, eller «den fantastiske streiken» som Fagforbundet står i. Han viser til at Ap i Stortinget er blitt nedstemt av regjeringspartiene i kravet om at alle arbeidstakere skal få pensjon fra første krone. Nå etterlyser Kolberg et sterkere engasjement og forbannelse fra folk i fagbevegelsen, som han mener må ut og kjempe i tida fram til kommunevalget:

– Fagorganiserte må våkne. De må engasjere seg og de må stemme på de rødgrønne partia, og jeg sier jo: helst Arbeiderpartiet. Det er det som er nødvendig for å holde høyresida i sjakk. Lykke til med streiken, lykke til med rettssaken og lykke til med valgkampen, sa Ap-høvdingen.

Vil få tvilere til å stemme

Fagforbundets leder Mette Nord la også stor vekt på valgkampen foran høstens kommune- og fylkestingsvalg. Hun var særlig opptatt av å nå fram til medlemmer som er i tvil om hva de skal stemme:

– Dere skal huske på tallet 24. Det er prosentandelen av våre medlemmer som sier de er usikre på hva de skal stemme i høst. Tallet som kan føre til at vi taper. Vår viktigste prioritering er derfor å få våre folk til å gå og stemme, sa Mette Nord.

Hun og Fagforbundet oppfordrer medlemmene til å stemme på de rødgrønne partiene. Forbundslederen mener at det er viktig at det etter valget blir flertall i flest mulig kommuner som kan være en motvekt til den politikken høyreregjeringa fører.

Politikk for alle

– Vår oppgave handler om at arbeidstakere ikke skal stå med lua i hånda: At våre medlemmer ikke skal tenke at nei, politikk det er ikke noe for oss, det angår ikke oss, eller det er for vanskelig, la andre ta seg av det, sier hun.

Mette Nord sier at kommunevalget er usedvanlig viktig for Fagforbundet, også fordi mange av medlemmene skal velge sine egne arbeidsgivere i kommunene.

– Politikk er viktig for oss, fordi disse folka vi velger, vil bestemme over vår pensjon, om vi har en trygg jobb i kommunen, om vi kan få økt stillingsbrøken vår og hvor god velferd vi som innbyggere skal ha. Politikk er viktig for oss, fordi vi kan stopper for høyreregjeringas politikk for økte forskjeller i kommune-Norge, sa Mette Nord.