Fire tillitsvalgte i farta om sin hjertesak i høstens kommunevalg

Mange tillitsvalgte er engasjerte i valgkampen. Vi spurte fire av dem som var til stede på Kommunalkonferansen denne uka: Hva er din aller viktigste sak i valgkampen – sånn helt personlig?

13.06.2019 av Kari-Sofie Jenssen
Sist oppdatert: 16.07.2019

Gunn Hjertvik, hovedtillitsvalgt og plasstillitsvalgt i Fagforbundet Molde

Kari-Sofie Jenssen

– Jeg brenner for bedre bemanning i skolen og i SFO. Jeg er barne- og ungdomsarbeider og jeg ser at dette er viktig. Vi får stadig flere barn med utfordringer og det er en manko på den gode omsorgen for disse barna. Vi har mange flinke voksne, men ikke nok timer.

Morgan Andersen, leder for Yrkesseksjon samferdsel og teknisk, Telemark og nestleder i Fagforbundet Kragerø.

Kari-Sofie Jenssen

– Fordelingspolitikk har alltid ligget mitt hjerte nær. Jeg er, og har alltid vært sosialist. Derfor er jeg imot konkurranseutsetning og privatisering. Vi går foran i Kragerø, tok grep og fikk renovasjonen tilbake til kommunal drift. Skattefinanserte tjenester skal drives offentlig.

Britt Elin Rabben, hovedtillitsvalgt i Fagforbundet Bø i Vesterålen

Kari-Sofie Jenssen

– Offentlige, gode velferdstjenester er det viktigste for meg. Bø kommune har vært på tilbudssida for HR-selskapet Zalaris, som ønsker å ta over kommunens lønns- og personaltjenester. Det har vi i Fagforbundet slåss mot. Vi veit hva velferdsprofitørene står for. Skal vi ta vare på medlemmene våre må vi slåss mot privatisering, og for kvalitet.

Ella Britt Strand, leder for Yrkesseksjon kontor og administrasjon i Fagforbundet Troms

– Økte forskjeller er jeg opptatt av, og kommer til å stemme på et parti som løfter dette. Vi må hindre at trygdeytelsene stadig strammes inn, og må gjøre noe med integreringen. Det er mange fattige innvandrerfamilier. Dette går hardt utover barna, og det tenker jeg mye på.