Fire tillitsvalgte i farta om hva de sist hjalp et medlem med

Bøker gir trivsel og gode opplevelser.

Bøker gir trivsel og gode opplevelser. (Foto: Illustrasjon. Kari-Sofie Jenssen)

Hva er det siste du har hjulpet et medlem med, eller bistått en plasstillitsvalgt med å løse for et medlem?

09.05.2019 av Kari-Sofie Jenssen
Sist oppdatert: 23.05.2019

Fagforbundet

Sven Rune Aasen, leder av Oslo Sporveiers Arbeiderforening

– Som tillitsvalgt er jeg stolt av at vi har klart å stoppe en usakelig oppsigelse av en leder. Hun ble oppsagt i prøvetida, på en graverende måte, som vi ikke ville godta. Vi fikk henne til å melde seg inn i Fagforbundet, kontakta kompetansesenter og forbundsadvokatene. Denne saken ville vi prøve for retten. Alt endte med at Sporveien trakk oppsigelsen, rettsaken ble avblåst og dama er i full jobb i Sporveien.

Fagforbundet

Ragnhild Hakkebo, hovedtillitsvalgt Fagforbundet Tromsø kommune

– Vi har fullt opp å gjøre med omstilling i Tromsø. Vi skal spare ca 90 millioner, og da må det drastiske tiltak til. Mye skjer i helse og omsorg, men også i andre sektorer. Bare i oppvekstsektoren har vi fått beskjed om 28 overtallige. Min jobb er å ivareta de ansatte, og som opplæringsansvarlig jobber jeg med gjøre de plasstillitsvalgte i stand til å håndtere situasjonen best mulig.

Rune Mathiassen, nestleder/organisasjonssekretær Forbundsregion Vestfold

– Vi har bistått en fagforening med konfliktberedskap. Dette var en forening som ikke har vært tatt ut tidligere. De har fått opplæring i bruk av tariffmodulen i medlemsregisteret, sånn at et eventuelt streikeuttak blir så riktig som mulig og i tråd med forbundets uttak. har du ikke gjort dette før så er det mye å tenke på - alt fra bestilling av streikemateriell til informasjon til styret og til medlemmene.

Kari-Sofie Jenssen

Hilde Beate R. Torgersen, leder i Fagforbundet Moss og Våler

Som leder i fagforeniga har jeg for tida ansvar for å bygge ny fagforening av Moss og Våler og Rygge. Jeg jobber for at den nye kommunen skal få gode og trygge arbeidsplasser og at vi har demokratiske prosesser i forkant av sammenslåingen. Min jobb er å sørge for at medlemmene både får medvirke og påvirke. De andre tillitsvalgte her på kontoret tar seg av turnuser, krav om større stillinger og alle de andre problemene medlemmene har.