Fire tillitsvalgte om det siste de hjalp et medlem med

OSS-redaksjonen spurte fire tillitsvalgte: Hva er det nyligste spørsmålet du har fått, eller det siste du har hjulpet et medlem med?

03.04.2019 av Kari-Sofie Jenssen og Randi Tevik
Sist oppdatert: 05.04.2019

Liv Eriksen, leder for Yrkesseksjonen kontor og administrasjon Hordaland

Kari-Sofie Jenssen

– Helsesekretærer som har tatt videreutdanning til helsekoordinator forteller at Helse Bergen ansetter sykepleiere i disse stillingene. Rett person på rett plass blir bare et munnhell dersom helsesekretærer ikke får de jobbene de har etterutdannet seg til. Hovedtillitsvalgt og yrkesseksjonen skal ha et møte med de tillitsvalgte og medlemmene og planlegge hvordan vi kan jobbe for å få administrasjonen til å forstå hva de holder på med, og aller helst få slutt på den uheldige praksisen.

Fredrik Lygre, konserntillitsvalgt Bergen kommune

Kari-Sofie Jenssen

– Jeg var akkurat i kontakt med en tillitsvalgt som ønsket å kreve fast ansettelse for et medlem etter paragraf 14.9 i Arbeidsmiljøloven. Det er fireåresregelen. Spørsmålet var om vedkommende hadde krav på fast ansettelse. Medlemmet vårt har vært brukt til å dekke et generelt behov de siste fem årene og har etter vår mening klart rett på en fast stilling. Jeg håper vi klarer å løse dette lokalt, ellers vil vi selvsagt ta det videre til kompetansesenteret.

Wenche Myhre, hovedtillitsvalgt Helse, Bergen kommune

Kari-Sofie Jenssen

– Den siste saken jeg har jobbet med var å bistå en tillitsvalgt i å få til 100 prosent stilling for et medlem. Hun hadde 80 prosent og det var en ledig stilling. Den lokale lederen ville at medlemmet vårt skulle ha seks måneders prøvetid for å få de siste tjue prosentene. Det er nok av og til lederne i det ytterste leddet som er problemet. Denne saken kan framstå som en bagatell, men for vårt medlem som er alenemor betydde det mye at vi fikk henne opp i hundre prosent stilling, for det fikk vi til.

Kristian Meyer, hovedtillitsvalgt Bergen kommune

Kari-Sofie Jenssen

Jeg har en sak som har pågått lenge, men som nå ser ut til å få en lykkelig slutt. Et medlem har over en fireårsperiode hatt fravær fra jobben av ulike årsaker, men er nå gradvis kommet tilbake i jobb. Vi har kjørt et løp sammen med arbeidsgiver og NAV som ser ut til å gi et godt resultat. Medlemmet føler seg godt ivaretatt av Fagforbundet og har hatt en trygghet ved at vi har vært med i prosessen. Når jeg får telefon om at jobben vi har gjort resulterer i at medlemmet er tatt godt imot på arbeidsplassen og er glad for å være tilbake på jobb, ja da er det veldig fint å være hovedtillitsvalgt.