Fagforbundet blir større... og større

Populær velkomstgave: Fagforbundet-sekken!

Populær velkomstgave: Fagforbundet-sekken! (Foto: Fagforbundet)

Hvis du ikke er av typen som sjekker jevnlig i tillitsvalgt-appen, kan vi fortelle at Fagforbundet nærmer seg 367 000 medlemmer. 2018 bød på rekordinnmelding, med over 25 000 nye medlemmer!

13.02.2019 av Ellisiv Solskinnsbakk
Sist oppdatert: 15.02.2019

Selv om Fagforbundet vokser jevnt og trutt, er det noen utfordringer.

– Vi ser en dalende organisasjonsgrad på våre største tariffområder, og dette utfordrer vår posisjon som den fagorganisasjonen med størst gjennomslagskraft innen både kommunal sektor og Spekter helse, sier nestleder Sissel M. Skoghaug.

Kom ikke helt i mål i kommunen

Målet for 2018, med 2 prosentpoeng vekst i organisasjonsgrad innen KS, nådde vi ikke. Fagforbundet vokste med rundt 1200 medlemmer i KS-området i 2018. Det er en vekst på 0,75 prosent (endelige tall får vi først til våren). Tidligere år har forbundet sunket i organisasjonsgrad fordi det totale antallet ansatte i KS har steget. Det er sannsynlig at den trenden vil fortsette også i år.

Når det gjelder Spekter Helse er vi også et stykke unna målet om 2 prosent økning i organisasjonsgrad, men det positive her er at den negative utviklingen har bremset opp.

Pila peker opp for høyskolegruppene

Tallet på medlemmer med høyskole- og universitetsutdanning økte med over 5 prosent i 2018. Det er en større økning enn i 2016 og 2017.

– Her har vi jobbet veldig bra! Vi hadde satt et ambisiøst mål på 10 prosent, men det henger sammen med målet på KS- og Spekterområdet fordi tallet på stillinger som krever høyere utdanning øker. Det er derfor viktig for å beholde tariffmakten vår, understreker Skoghaug.

De to siste vervemålene omhandler studenter og elever/lærlinger. Forbundet har hatt som mål å øke blant begge gruppene med 10 prosent.

– Vi har økt noe, men økningen er mindre enn foregående år, sier Skoghaug.

Spør, spør, spør!

Fagforbundet er den klart største arbeidstakerorganisasjonen, også regnet i antall yrkesaktive medlemmer. Vi er over dobbelt så store som nummer to, Utdanningsforbundet. De siste ti åra har Fagforbundet hatt en vekst fra 26,5 prosent til 27,6 prosent av den totale andelen fagorganiserte i Norge.

MEN - til tross for at pilene peker opp, trenger Fagforbundet stadig flere yrkesaktive medlemmer.

– Tillitsvalgte gjør en formidabel jobb for medlemmene hver dag, men vi trenger å bli enda flere for å opprettholde og styrke makt både på en enkelte arbeidsplass og nasjonalt. Der er vi helt avhengige av at de tillitsvalgte husker å spørre på arbeidsplassene. Kommer det inn et nytt fjes - gå bort og presenter deg og spør om vedkommende vil bli medlem, oppfordrer Skoghaug.